Studier i journalistik ger en aktiv insyn i samhället

”Det var en plan sedan länge att jag vill studera journalistik.” Så inleder Alexander Beijar som valt journalistik som studieinriktning vid Svenska social- och kommunalhögskolan vid Helsingfors universitet. Han är första årets studerande på kandidatprogrammet för samhällsvetenskaper och har valt sina första kurser inom journalistik och kommunikation efter att ha avlagt flera introducerande kurser i Soc&koms vetenskapsområden.

– Det verkar jätteintressant, säger Alexander Beijar. Journalistiken var skälet till att jag kom till Soc&kom. Det är ett ämne man kan studera trots att det inte känns som ett akademiskt ämne. Den journalistikkurs jag har tagit hittills har motsvarat mina förväntningar.

För Beijar har det sedan länge varit klart att han vill bli journalist som stor.

– Vad det nu innebär att vara stor, tillägger han skrattande.

På högstadiet deltog Beijar i prao (praktisk arbetslivsorientering red. anm.) på Yle Extrem och kom i kontakt med journalistiken för första gången och det väckte hans intresse. Vid sidan av gymnasiestudierna började han sedan frilansa för tidningen Östnyland. Vid den tiden bodde han ännu i sin hemstad Borgå. Sakta men säkert började det klarna för honom att det här var vad han är intresserad av. Han visste också att möjligheten att studera journalistik och bli journalist ”på riktigt” fanns på Soc&kom.

Beijar funderade även på andra studieplatser i Åbo och Vasa, eftersom många vänner från Borgå sökte dit. Han fastnade ändå för Helsingfors för att han redan kände till Helsingfors och såg många fördelar med att studera i huvudstaden.

– Helsingfors är bra som studiestad. Helsingfors är överlag trevlig som stad att vara i.

"Det bästa med Helsingfors är friheten"

– Studiemässigt finns det verkligen allt man kan tänka sig. Aalto universitet och Hanken är också i Helsingfors. Eftersom Soc&kom är en del av Helsingfors universitet erbjuder det massor av möjligheter gällande kursutbud som man kan plocka enligt sitt intresse vid sidan av sin egen huvudinriktning, säger Beijar.

Hittills har Beijar hunnit gå några introduktionskurser, och hela tiden har det känts som att Soc&kom hänger aktivt med i samhället.

– Man är ganska med i det som händer i omvärlden när man studerar vid Soc&kom. Du kan verkligen använda dig av aktuella händelser du läst om i medierna då du skriver en essä eller i några andra slag av uppgifter. Överlag har det varit intressant att börja studera och se hur stor skillnad det är från gymnasiet. Dels förväntas det att du gör mycket mera själv, men dels finns det också en ”drive” att göra mycket mera själv när du får läsa och bekanta sig med saker som du verkligen tycker att är intressant.

För Beijar är Soc&koms övningsredaktion Smocka det intressantaste han stött på i sina studier. På en journalistikkurs var uppgiften att skriva radiotelegram som studerande sedan läste in på Soc&koms övningsredaktion. Det gav Beijar en helt ny drivkraft.

– Jag har ju inte hunnit röra mig så mycket på övningsredaktionen ännu, men i sista perioden i april produceras Smocka i journalistikstuderandenas multimediala nyhetsredaktion.

Smocka innebär att ungefär 40 första, andra och tredje årets journaliststudenter producerar nyhetsmaterial i olika kanaler. Då jobbar studerandena i skiftesarbete på övningsredaktionen en månads tid. Under den här månaden skriver studerandena för tidningen, producerar webbinnehåll, webbradio och video.

– Den känns väldigt modernt, tillägger Beijar. Man tänker sig kanske att när man studerar journalistik så hänger det ganska mycket kvar i det där gamla; att du skriver i din papperstidning och så publiceras den på morgon. Men bilden jag har fått hittills av journalistikstudierna och hela övningsredaktionen är att det hänger väldigt mycket med i tiden. Som journalistikstuderande vill man verkligen delta i föreläsningarna trots att det inte är obligatorisk närvaroplikt. Vi gör sådant som faktiskt känns intressant.

Studera samhällsvetenskaper på svenska i Helsingfors

Gemensam ansökan till inhemska kandidat- och magisterprogram pågår 20.3–3.4.2019.

Kandidatprogrammet i samhällsvetenskaper vid Soc&kom har två sökmål.

• Ett bredare sökmål med studieinriktningarna journalistik och kommunikation, socialpsykologi, statskunskap med förvaltning, sociologi samt rättsvetenskap.

• Sökmålet socialt arbete med studieinriktningen social arbete. I det bredare sökmålet är grundstudierna gemensamma för alla studenter. Därefter inriktar sig studenten på något eller några av de vetenskapsområden som högskolan erbjuder.

Bekanta dig med kandidatprogrammet i samhällsvetenskaper

Läs också:

Journalistens mångsidiga karriärmöjligheter
Om du studerar journalistik kan du jobba på de traditionella medierna, det vill säga på till exempel TV, radio eller en papperstidning. Men du kan också söka dig till många andra typer av uppgifter som har att göra med kommunikation. Unis journalistalumner visar att ditt eget intresse är det som avgör var du landar.

Eget innehåll för social media blir allt viktigare
Läs om Soc&koms övningsredaktion 2018. Smocka producerar innehåll till webb, radio, tidning och sociala medier.

Övningsredaktionen Smocka
Smocka är en mångmedial nyhets- och aktualitetsredaktion. Smocka.fi är nyhetssajten som samlar hela produktionen.