Tue tutkimusta ja opetusta eläinsairaalassa

Yliopistollinen eläinsairaala on Suomen ainoa kaikkien lajien eläinsairaala, ja se on tärkeä oppimisympäristö kaikille Suomessa valmistuville eläinlääkäreille ja osana ammattilaisten lisäkoulutusta. Potilaiden hoidossa sovelletaan uusinta tutkimustietoa, ja samalla potilastiedot ovat tärkeä osa tutkimusta. Lahjoittamalla voit tukea eläinsairaalan toimintaa monella tavalla.
Tutustu lahjoittamiseen

Tue tutkimusta

Lahjoituksilla eläinlääketieteellinen tiedekunta voi satsata esimerkiksi uusimpaan tutkimusvälineistöön myös eläinsairaalassa. Oikeat ja modernit tutkimuslaitteistot ja –ympäristöt auttavat tutkimusta, opetusta ja eläinpotilaiden hoitoa. Tutkimusta voi tukea myös lahjoittamalla yleisesti tutkimuksen tueksi tai kohdentamalla lahjoituksensa tietylle alalle. Tiedekunta ja tutkimusryhmät päättävät lahjoitusvarojen käytöstä tavalla, joka parhaiten edistää toivottua tutkimusalaa: esimerkkeinä pienläimet, tuotantoeläimet tai hevoset. Tutustu lahjoittamisen vaihtoehtoihin lahjoittamisen verkkosivuilla.

Esimerkkejä lahjoituksista tutkimukselle ovat muun muassa lahjoitus hevossairaalan uuden röntgen-laitteiston hankkimiseksi sekä alumni Pekka Sarkasen välinelahjoitus silmätautien tutkimukseen. Yliopiston lahjoita tänään –päivän kampanjan lahjoituksilla vuonna 2020 tuettiin yliopistollisen eläinsairaalan diagnostisen kuvantamisen yksikköä, johon hankittiin  on kaksi uutta tietokonenäyttöä, joita hyödynnetään sekä potilaskuvien tulkinnassa että tutkimuksessa.

Tukea opetukseen eläinsairaalassa

Sitoutuneet ja asiantuntevat opettajat ovat tärkeä osa eläinlääketieteen opintoja ja oppimista eläinsairaalassa: lahjoituksilla voikin tukea opiskelua kohdentamalla lahjoituksen esimerkiksi kliinisen opettajan tehtävään jollakin eläinsairaalan tutkimus- ja opetusaloista. Vuosittain eläinsairaalassa suorittaa eläinlääketieteen kandidaatin opintojaan merkittävä osa tiedekunnan kaikista opiskelijoista eri vuosikursseilta. Kaikki viidennen vuosikurssin opiskelijat (70 opiskelijaa) opiskelevat koko vuoden eri eläinsairaalan yksiköissä, ja myös päivystys kuuluu osaksi klinikkatyöskentelyä. Päivystyksen voi aloittaa jo neljännellä vuosikurssilla pieneläinsairaalassa, ja varsojen tehohoitoon keväisin voi osallistua valinnaisella kurssilla jo ensimmäisen ja toisen opiskeluvuoden aikana.

Testamentilla pysyvä jälki

Eläinlääketieteellinen tiedekunta ja eläinsairaala kiinnostavat myös testamenttiaan tekeviä eläinlääketieteen ystäviä. Testamentissa on mahdollista muistaa tutkimusta ja opetusta testamentin tekijää kiinnostavalla alalla: sen voi ohjata niin tuotantoeläinten, hevosten kuin pieneläintenkin tutkimukseen – tai kohdentaa lahjoituksen vielä tarkemmin itseään kiinnostavalla tavalla. Kerromme mielellämme lisää vaihtoehdoista testamentin tekemisestä kiinnostuneille. Tiedot testamenteista on koottu omaksi kokonaisuudekseen yliopiston sivuille.

Rahankeräyslupa

Helsingin yliopiston yliopistollinen eläinsairaala on eläinlääketieteellisen tiedekunnan osa. Kaikki lahjoitukset käytetään yliopistolain 2. §:n mukaisiin tehtäviin: opetukseen, tutkimukseen ja yhteiskunnalliseen vuorovaikutukseen. Yliopiston rahankeräysluvan tiedot löydät lahjoittamisen verkkosivuilta.

Eläinsairaalan lahjoitusuutisia