Ovatko korkeasti koulutetut maahanmuuttajat näkymättömiä kaupungeissa?

Tutkijatohtori Nilay Kilinç pyrkii tutkimuksellaan antamaan äänen korkeasti koulutetuille maahanmuuttajille, jotka myös kokevat rajoituksia ja eriarvoisuutta kaupungeissa. Hänen tarkastelun kohteinaan ovat kolme pohjoismaalaista pääkaupunkia; Helsinki, Tukholma ja Kööpenhamina.

Kaupunkiakatemian kumppanikaupungit Espoo, Helsinki ja Vantaa rahoittavat tutkijatohtoreita kaupunkitutkimuksen alalla Aalto-yliopistossa ja Helsingin yliopistossa 2018-2023. Tutkimusaiheet valitaan yhteistyössä kaupunkien kanssa siten, että ne tukevat kaupunkien strategista kehittämistä ja suunnittelua. Kaupunkiakatemia pyysi tutkijatohtoreita jakamaan ajatuksiaan tutkimuksestaan ja kiinnostuksen kohteistaan

Yksi heistä on Nilay Kilinç, jolla on maisterin tutkinto Lundin yliopistosta Ruotsista pääaineenaan Eurooppatutkimus ja tohtorin tutkinto muuttoliike- ja liikkuvuustutkimuksesta Surreyn yliopistosta Iso-Britanniasta. Tällä hetkellä Nilay työskentelee maahanmuuttokysymysten ympärillä tutkimusaiheenaan kaupunkien epätasa-arvo.

1. Kuvaile tutkimuksesi pääpiirteitä.

Tutkimuksessani tarkastellaan korkeasti koulutettujen turkkilaisten maahanmuuttajien sosiaalisia ja ammatillisia verkostoja kolmessa pohjoismaisessa pääkaupungissa; Helsingissä, Tukholmassa ja Kööpenhaminassa. Tutkimuksessa hyödynnetään mixed-methods-menetelmää, jossa yhdistyvät laadulliset tutkimushaastattelut ja määrällinen kyselyaineisto. Vertailevan lähestymistavan avulla tutkimukseni yhtenä tavoitteena on valaista näiden kolmen kaupungin vetovoimatekijöitä korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien näkökulmasta.

Tutkimuskysymykseni ovat: Miten korkeasti koulutetut maahanmuuttajat voivat tuntea olonsa kotoisammaksi vieraassa maassa sekä parantaa hyvinvointiaan ja uratavoitteitaan? Mitkä ovat heidän paikalliset ja valtioiden väliset siteensä ja suhteensa turkkilaisten diaspora-yhteisöjen, paikallisen yhteiskunnan sekä muiden maahanmuuttajaryhmien kanssa? Mitkä ovat ne kaupungin tilat ja etniseen, kansalliseen ja uskonnolliseen kollektiiviseen identiteettiin kuulumattomat areenat, joissa he voivat rakentaa ja ylläpitää suhteitaan, jotka perustuvat ammatillisiin etuihinsa, elämäntapoihinsa ja harrastuksiinsa?

2. Mitkä ovat nykyiset erityiset kiinnostuksen kohteesi tai inspiraation lähteesi?

Korkeasti koulutettuna turkkilaisena maahanmuuttajanaisena, joka on asunut useissa eri Euroopan maissa viimeisten 10 vuoden ajan, tutkimusaiheeni on hyvin lähellä sydäntäni. Tutkimukseni lisäksi työskentelen dokumenttiprojektissa, joka käsittelee Saksassa kasvaneen, mutta Turkkiin karkotetun turkkilaisen miehen elämää. Vapaa-ajalla tutustun uuteen kotiini, Helsinkiin. Minulla on aina kamera ja muistilehtiö mukana pitkillä kävelyretkilläni, joilla tarkkailen, pohdin ja olen hetkessä.

3. Onko jotain erityistä, jonka haluaisit tuoda esiin tutkimuksessasi? Minkälaisen vaikutuksen haluaisit tutkimuksesi tai tutkimusalasi tekevän yhteiskunnalle?

Tutkimuksellani haluaisin antaa äänen korkeasti koulutetuille maahanmuuttajille, jotka ovat "näkymättömiä" yhteiskunnassa. Tavoitteenani on korostaa, että myös ammattitaitoiset maahanmuuttajat voivat kokea rajoituksia ja kaupunkien eriarvoisuutta. Siksi on tärkeätä löytää ja identifioida poissulkemisen ja inkluusiokulttuurin kulttuurit. Tutkimus luo toivottavasti keskustelua niistä tavoista, joilla paikalliset olosuhteet muokkaavat monimuotoisuudessa elämistä rinnakkain eriytymiskehityksen, maahanmuuton, kaupunki- ja naapuruuspolitiikan sekä monikulttuurisuuden kanssa.

Uskon, että on erittäin tärkeätä syventää tietämystä korkeasti koulutetuista turkkilaisista pääkaupunkiseudulla, koska Suomesta on tulossa suosittu kohde turkkilaisten korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien kesken. Toisaalta muuttoliike ja suhteet maiden välillä ovat melko nuoret.

4. Onko jollain kaupungilla tai kaupungeilla ollut erityisen tärkeä rooli elämässäsi?

Viimeisten 10 vuoden aikana olen asunut seitsemässä eri maassa ja kymmenessä kaupungissa. Uskon, että ne kaikki yhdessä ovat muokanneet minua eri suuntiin. Sydämessäni ei kuitenkaan ole muuta kaupunkia kuin Istanbul, rakas kotikaupunkini. Istanbul on maaginen, kaunis, rohkea, ainutlaatuisesti sekava, ristiriitainen sekä antelias historian, kulttuurin, arkkitehtuurin ja ruoan suhteen - se inspiroi minua jatkuvasti.