Teologia ja uskonnontutkimus nosti sijoitustaan yliopistorankingissa

Helsingin yliopiston teologian ja uskonnontutkimuksen ala nousi sijalle 36 oppiala- tai oppiainekohtaisessa QS World University by Subject -vertailussa.

QS World University by Subject -vertailu listaa yliopistoja akateemisen maineen, työnantajamaineen, julkaisukohtaisten sitaatioiden ja H-indeksin perusteella.

Teologisen tiedekunnan dekaani Antti Räsänen on erittäin tyytyväinen sijoitukseen.

– Viime vuonna kiilattiin täpärästi 50 parhaan joukkoon sijalle 49, ja nyt nousimme huikeasti sijalle 36. QS-rankingia kutsutaan myös mainetutkimukseksi, ja tutkijoille ja työnantajille suunnatut kyselyt painavat siinä paljon. Rankingissa tutkitaan myös sitaatiolukuja ja työnantajamainetta. Ei lainkaan haittaa olla hyvämaineinen, tasokas ja kansainvälinen teologian ja uskonnontutkimuksen tiedekunta.

Räsänen kertoo, että tiedekunnassa aukeavat tehtävät herättävät myös runsaasti kansainvälistä kiinnostusta. Tämäkin viestii teologisen tiedekunnan hyvästä maineesta ja houkuttelevuudesta työ- ja tiedeyhteisönä.

– Olen ylpeä tiedekunnan koko henkilöstöstä, jonka ansiota loistosijoitus rankingissa on. On hienoa nähdä, että tiedekunnassa tehtävä pitkäjänteinen työ tutkimuksen, kansainvälistymisen ja laadukkaan työyhteisön eteen tuottaa tulosta.