Antti Sukura Ruotsin kuninkaallisen metsä- ja maatalousakatemian jäseneksi

Akatemian maatalousosasto on kutsunut dekaani Antti Sukuran kansainväliseksi jäsenekseen.

Ruotsin kuninkaallinen metsä- ja maatalousakatemia (Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien) on 1811 perustettu maatalousalan tutkijoiden ja käytännön toimijoiden organisaatio. Akatemian kokousten, seminaarien, työpajojen ja muun toiminnan tarkoituksena on antaa aloitteita yhteiskuntaan maatalousalan kehittämiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi.

KSLA perustelee valintaa professori Sukuran tieteellisellä työllä ja panoksella eläinlääketieteen koulutuksen kehittämisessä.

–   Olen ilahtunut saamastani tunnustuksesta ja odotan mielenkiinnolla osallistumista KSLA:n toimintaan. Akatemia on nostanut keskusteluun monia tärkeitä eläinlääketieteellisiä aiheita, kuten esimerkiksi antibioottiresistenttiongelmaa ja tulevaisuuden ruoantuotantoa. Näen että nimitys on myös osoitus eläinlääketieteellisen tiedekunnan ja Helsingin yliopiston nauttimasta arvostuksesta, Antti Sukura toteaa.

Vastavalitut maatalousosaston jäsenet vastaanottavat nimityskirjansa 28.1.2022 Tukholmassa Akatemian juhlakokouksessa, jossa ovat mukana myös Ruotsin kuningas Kaarle XVI Kustaa ja kuningatar Silvia.

Akatemia valitsee jäsenikseen tutkijoina tai käytännön töissä poikkeuksellisen ansioituneita Ruotsin tai ulkomaan kansalaisia.  Akatemiassa voi olla kussakin osastossa 70 alle 66 vuotiasta ruotsalaista jäsentä ja 25 kansainvälistä alle 66 vuotiasta. Jos tulee kutsutuksi jäseneksi, säilyy jäsenenä vielä täytettyään 66 vuotta.