Sommarjobb

Är du intresserad av ett sommarjobb vid Helsingfors universitet? Letar du efter ett intressant och mångsidigt sommarjobb där du kan bli en del av en toppen arbetsgemenskap? Vill du se universitetet genom de anställdas ögon och lära dig nytt i en intressant arbetsmiljö?

Sök sommarjobb hos oss och bli en av de bästa!
En ansvarsfull arbetsgivare

Helsingfors universitet är en ansvarsfull arbetsgivare och erbjuder endast betalda sommarjobb.

Vi är Finlands största och ett av världens bästa mångvetenskapliga universitet. Universitetets drygt 8 000 anställda arbetar med olika undervisnings-, forsknings- samt sakkunnig- och stöduppgifter. Detta betyder att vi också har mångsidiga möjligheter till sommarjobb. Vi erbjuder våra anställda högklassiga stödtjänster och mångsidiga förmåner.

Helsingfors universitet har åtagit sig att agera ansvarsfullt gentemot alla sina anställda. Våra värderingar bildning, sanning, frihet och gemenskap styr vår rekrytering och personalledning.

För vår personalpolitik har vi skapat principer om ansvarsfullhet som styr all vår verksamhet som arbetsgivare. Vi garanterar våra arbetssökande och vår personal att vi agerar på ett öppet, likvärdigt och icke-diskriminerande sätt.

Lediga sommarjobb

Sommarjobb på matematisk-naturvetenskapliga fakulteten

Sidan uppdateras allt efter som anställningar lediganslås.

Hur söker jag ett jobb?

Om du inte har sökt jobb hos oss tidigare via det nya systemet (i bruk sedan 17.5.2022) ska du börja med att registrera dig och skapa ett konto i systemet.

Nya användare registrerar sig på webbsidan  https://jobs.helsinki.fi/

Du kan också klicka dig in på sidan genom att trycka på ”Sök jobbet” i respektive platsannons: www.helsinki.fi/sv/om-oss/karriar-och-lediga-anstallningar/lediga-anstallningar

I samband med registreringen frågar vi efter din e-postadress, ett lösenord, ditt namn och ditt bosättningsland eller din bostadsort. Innan du skapar ett användarnamn ska du läsa och godkänna ett dataskyddsutlåtande.

Vi rekommenderar att du använder en annan e-postadress än @helsinki.fi när du registrerar dig.

Systemet styr dig direkt till din kandidatprofil. Du får också en bekräftelse på registreringen till den e-postadress du angett.

Erfarenheter som sommarjobbare

Min sommar som fölsitter

Mitt sommarjobb på universitetets hästsjukhus gav mig en första kontakt med hästpraktiken.

Jag hade knappt någon erfarenhet av att hantera föl, även om jag hade tio års erfarenhet av hästar. Tack vare den erfarna och professionella vårdpersonalen fick jag snabbt grepp om hur jag skulle hantera fölen och utföra de vanliga vårdåtgärderna. Det var intressant att få följa diagnostiken och behandlingen av fölpatienterna, och hästsjukhuset erbjuder ett unikt tillfälle att följa intensivvården av föl. Under sommaren lärde jag mig principerna för djursjukhusets verksamhet och de vanligaste behandlingsmetoderna vid vården av föl.

Jag tyckte särskilt mycket om hur praktiskt arbetet var och att jag genast från första arbetsdagen fick arbeta med patienter. Att arbeta med levande djur har sina utmaningar, men under sommaren lärde jag mig att arbeta i en omgivning som var i konstant förändring och också att ändra mina planer med kort varsel. Arbetet med att vårda föl innebar ett tätt samarbete med andra fölsittrar, vårdpersonalen och veterinärer. Att arbeta i ett trevligt team hjälpte mig att orka med treskiftsarbetet. Särskilt givande var det också att följa med hur fölpatienterna tillfrisknande och utvecklades. Sommarjobbet som fölsitter var ett praktiskt och tryggt sätt att bekanta sig med hästpraktiken och djurskötseln.