Professori Vincenzo Cerullolle apuraha syöpärokotteen valmistamista helpottavan "minilaboratorion" kaupallistamiseen

Euroopan tutkimusneuvosto ERC:n Proof of Concept -apurahan avulla päästään selvittämään syövän immunoterapian kehittämisessä tarvittavan PeptiCHIP-sirun kaupallisia mahdollisuuksia.

Professori Vincenzo Cerullolle farmasian tiedekunnasta on myönnetty Euroopan tutkimusneuvosto ERC:n Proof of Concept -apuraha. Apurahan avulla Cerullon on tarkoitus kehittää syövän immunoterapiassa käytettävää minikokoista PeptiCHIP-sirua kaupalliseen suuntaan.

Kämmenelle mahtuvan PeptiCHIP-sirun avulla pienestäkin syöpäkasvaimen koepalasta voidaan helposti puhdistaa suuria määriä immunoterapiassa tarvittavia, potilaan syöpäkasvaimen pinnalla olevia peptidejä. Puhdistettuja peptidejä käytetään potilaskohtaisen syöpärokotteen tekemiseen.

Rokote nitistää syöpäsolut elimistön omalla avustuksella (Helsingin yliopisto, 29.1.2016)

ERC Proof of Concept -apuraha

ERC:n Proof of Concept -rahoitusta myönnetään vain jo aiemmin ERC-rahoitusta saaneelle. Rahoitus on tarkoitettu tutkimuksen innovaatiomahdollisuuksien tunnistamiseen ja kaupallistamiseen. Summa on 150 000 euroa 18 kuukauden ajalla.

Vincenzo Cerullo sai jo aiemmin urallaan vakiintumassa olevalle tutkijalle tarkoitetun ERC Consolidator -apurahan syöpärokotetta kehittävälle PEPTICRAD-projektilleen, joka päättyy vuonna 2021. Cerullo on yhdessä Helsingin yliopiston kanssa ollut mukana perustamassa Valo Therapeutics -yritystä, jonka toiminta perustuu toiseen ERC-projektissa syntyneeseen ideaan.

Farmasian tiedekunnassa ERC:n Proof of Concept -apurahan on aiemmin saanut apulaisprofessori Hélder Santos.

Lisätietoa ERC:n Proof of Concept -apurahasta (englanniksi, ERC:n sivut)
Kaikki ERC Proof of Concept -apurahan saajat 05/2019 (englanniksi, ERC:n sivut)