Koiratutkimukselle lisärahoitusta atopian syiden ja ihmisen syövän varhaiseen löytämiseen

Koirien avulla voidaan saada lisätietoa ihmisten allergioista ja tunnistaa kasvaimet jo aikaisessa vaiheessa.

Eläinlääketieteen dosentti Anna Hielm-Björkman Helsingin yliopiston eläinlääketieteellisestä tiedekunnasta on saanut kaksi apurahaa Svenska Kulturfondenilta. Ensimmäisen,  35 000 euron suuruisen, apurahan hän sai koiraprojektiin, jossa tutkitaan esimerkiksi, miten suoliston mikrobisto, aineenvaihdunta ja geenien ilmeneminen muuttuvat dieetin ja ympäristön ansioista atooppisilla ja terveillä koirilla.

– Viimevuotisen apurahan avulla saimme suoliston mikrobiston koostumuksen analysoitua valmiiksi. Uusi apuraha mahdollistaa aineenvaihduntaan liittyvien tutkimustulosten jäsentelyn ja kaiken datan keräämisen samaan paikkaan. Ehkä pääsemme myös jo analysoimaan valtavaa tietomäärää, Anna Hielm-Björkman iloitsee.

Tutkimus toteutetaan Hielm-Björkmanin johtamassa moniammatillisessa DogRisk-tutkimusryhmässä.

– Koira ja ihminen sairastavat samantyyppistä atopiaa ja allergiaa, joten meidän tutkimustuloksemme edistävät ihmistenkin terveyttä, Anna Hielm-Björkman sanoo.

Anna Hielm-Björkman johtaa myös DogRisk goes cancer -projektia. Siinä tutkitaan mahdollisuuksia käyttää koirien erinomaista hajuaistia syöpien varhaisen vaiheen havaitsemiseen. Projekti sai 60 000 euron suuruisen apurahan ihmisten syöpänäytteiden keräämiseen sekä syövälle tyypillisten merkkijaksojen etsimiseen niistä.

Muutama vuosi sitten alkanut DogRisk goes cancer on Suomen hajuerotteluyhdistys Ry:n projekti, joka toteutetaan yhteistyössä Helsingin yliopiston, HUS:in syöpäkeskuksen, Itä-Suomen yliopiston, Turun yliopiston, Oulun yliopiston sekä yrityskumppaneiden kanssa.