Hologic Inc. ostamassa Mobidiagin – Helsingin yliopisto mukana yhtiön kasvutarinassa

Helsingin yliopiston pitkäjänteinen sijoitustoiminta tutkimuslähtöisiin startup-yrityksiin on osoittautunut menestykselliseksi.

Mobidiag Oy tiedotti torstaina 8.4.2021 yhtiön solmimasta myyntisopimuksesta, jossa ilmoitetaan Hologic Inc:in (Nasdaq: HOLX) aikeesta ostaa yhtiön koko osakekanta.

Mobidiag on vuonna 2000 perustettu molekyylidiagnostiikkaan keskittynyt bioteknologiayritys. Molekyylidiagnostiikka käyttää DNA-pohjaisia menetelmiä eri sairauksien, muun muassa ripulin ja erilaisten virusten, kuten esimerkiksi Covid-19-infektion, diagnosointiin.

Kaupan arvo on noin 668 miljoonaa euroa. Helsingin yliopisto omistaa yhtiöstä rahastojensa kautta noin kahdeksan prosenttia (fully diluted). Kaupan arvioidaan toteutuvan heinä-syyskuun 2021 aikana.

– Lämpimät onnittelumme Mobidiagin tiimille! Yhtiö saa nyt erinomaiset resurssit ja mahdollisuuden kasvaa ja saada innovaationsa palvelemaan koko ihmiskuntaa, Helsingin yliopiston kvestori Marjo Berglund sanoo.

Tutkimustulokset yhteiskunnan käyttöön

Mobidiag on erinomainen esimerkki yliopiston pitkäjänteisestä sijoitustoiminnasta tutkimuslähtöisiin startup-yhtiöihin, sillä yliopisto teki ensimmäisen sijoituksen yhtiöön jo vuonna 2006.

– Helsingin yliopiston lähteminen mukaan sijoittajaksi Mobidiagiin on ollut merkittävä tuki meille etenkin yrityksen alkuvuosina, toteaa Mobidiagin toimitusjohtaja Tuomas Tenkanen

Yliopistolla on vastuu tuoda tutkimustuloksia yhteiskunnan käyttöön. Osana tätä Helsingin yliopisto haluaa aktiivisesti tukea tutkimusinnovaatioita sekä tutkimuslähtöistä yrittäjyyttä ja startup-toimintaa.

– On ilahduttavaa, että tuloksia alkaa näkyä myös taloudellisena menestyksenä, Berglund sanoo.

Saamiaan sijoitustuottoja yliopisto käyttää sijoitustoimintansa periaatteiden mukaisesti edistämään pitkäjänteisesti perustoimintaansa eli opetusta ja tutkimusta.

Sijoitustoiminnan lisäksi Helsingin yliopisto tukee ja auttaa tutkijoitaan kaupallistamaan tutkimuksesta syntyneitä innovaatioita. Tästä esimerkkinä Nanoform, joka listautui Helsingin pörssiin vuonna 2020.

Linkki Mobidiagin tiedotteeseen
Linkki Hologic Inc:n tiedotteeseen