Pohjoismainen palkinto Katri Havulle tunnustuksena innovatiivisesta tutkimuksesta

Katri Havulle on myönnetty uusi pohjoismainen nuorille yksityisoikeuden tutkijoille tarkoitettu palkinto, jonka arvo on 250 000 Norjan kruunua (noin 25 000 euroa). Havu palkittiin laadukkaasta, laaja-alaisesta ja innovatiivisesta tutkimuksestaan.

Katri Havu on saanut vuoden 2020 Viggo Hagstrøm -palkinnon, joka myönnetään nuorelle tutkijalle ansiokkaasta toiminnasta yksityisoikeuden alalla. Tuomaristo kiinnitti erityistä huomiota tutkijan itsenäiseen ja innovatiiviseen tutkimusotteeseen.

– Olen iloisesti yllättynyt ja tosi otettu. Tiesin olevani Suomen ehdokas palkintoon ja pidin jo sitä hienona asiana, Havu sanoo.

Havu uskoo, että palkinnon tuoman näkyvyyden myötä hänelle saattaa avautua uusia pohjoismaisia yhteistyömahdollisuuksia. Hän korostaa, että palkinnon taustalla on useamman ihmisen työ ja tuki.

– Tämä ei ole yksin minun ansiotani, vaan olen aina saanut tutkia ja opettaa lahjakkaiden ja kiinnostavien ihmisten ympäröimänä. Työympäristön ihmiset ovat aina haastaneet ja innostaneet lisää. Siksi iso kiitos kuuluu kaikenlaisille kollegoille yliopistolla, lukuisille tutkimusavustajilleni ja opiskelijoilleni sekä ohjattavilleni.

– Minulla on myös siitä hyvä tilanne, että perheessämme olemme todella tasa-arvoisia ja minun työni on aina nähty tärkeänä, vaikka meillä on pieniä lapsia, perhevapaalta tavoitettu Havu sanoo.

Palkinnon perusteluissa todetaan, että Katri Havu on poikkeuksellisen lahjakas, tuottelias ja laaja-alainen nuori tutkija. Hän on julkaissut useita vahingonkorvaus-, kilpailu- ja eurooppaoikeuteen keskittyviä tieteellisiä artikkeleita arvostetuissa suomalaisissa ja ulkomaalaisissa lehdissä. Erityisen ansiokkaana pidetään sitä, että hän on myös osallistunut EU-oikeutta koskevaan kansainväliseen keskusteluun. Lisäksi Havu on ollut mukana useissa menestyksekkäissä hankehakemuksissa ja on sittemmin johtanut tutkimushankkeita vastuullisen tutkijan roolissa.

Katri Havu, joka työskentelee apulaisprofessorina Helsingin yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa, on erikoistunut eurooppaoikeuteen, markkina- ja kilpailuoikeuteen sekä velvoite- ja vahingonkorvausoikeuteen. Hän väitteli vuonna 2014 aiheesta Oikeus kilpailuoikeudelliseen vahingonkorvaukseen EU:n ja Suomen oikeudessa.

Tällä hetkellä Havu johtaa tutkimushanketta, jossa tarkastellaan, miten vahingonkorvausvastuuta voidaan säädellä EU:ssa, kun vahingon aiheuttaa tekoälyyn perustuva sovellus tai tekoälysovelluksen sisältämä tuote.

Havulle myönnetyn palkinnon takana on norjalainen Viggo Hagstrømin säätiö, joka jakoi palkinnon nyt ensimmäistä kertaa. Valinta tapahtui yhteistyössä Pohjoismaisten lakimieskokousten kanssa, joka on pohjoismaisten juristien yhteistyöelin. Kunkin maan paikallisosastot asettivat ehdokkaan palkinnon saajaksi.

Tarkoituksena oli, että palkinto jaettaisiin 42. pohjoismaisen lakimieskokouksen yhteydessä Reykjavikissa elokuussa 2020, mutta koronapandemian vuoksi kokousta ei voitu järjestää tuolloin eikä tänä vuonna. Toistaiseksi on epäselvää, milloin palkinto jaetaan, mutta todennäköisesti se tapahtuu Oslossa järjestettävän yksityisoikeuden symposiumin yhteydessä tammikuussa 2022.