Juhlallisessa publiikissa valmistui 44 eläinlääketieteen lisensiaattia

Eläinlääketieteellisen tiedekunnan juhlallisessa publiikissa Helsingin yliopiston päärakennuksen juhlasalissa 4.6.2018 valmistui 44 uutta eläinlääketieteen lisensiaattia.

Eläinlääketieteellisen tiedekunnan dekaani Antti Sukura avasi tilaisuuden ja jakoi valmistuneille tutkintotodistukset.

”Yhteinen terveys on käsite, johon törmää tänä päivänä niin tutkimuksessa, koulutuksessa kuin hallinnossakin. Tutkimuksessa One Health on poikkitieteellistä tutkimusta muun muassa zoonoottisista tartuntataudeista, ilmaston muutoksen merkityksestä kotieläinten tautien leviämiseen, esimerkiksi vektorivälitteiset taudit ovat laajentaneet esiintymisalueitaan ilmaston ja ympäristönmuutoksen myötä. One Health näkyy myös median otsikoissa. Punkit ihmisten ja eläinten taudinaiheuttajina on keväisin varma juttuaihe ja näkyi olevan tämänkin aamun Helsingin Sanomissa. Tuotanto- ja seuraeläimiltä eristetyt antibiooteille resistentit bakteerikannat herättavät valveutuneissa kuluttajissa pelkoja. Isoja löytöja myös ihmisten tautien taustoista on saatu tutkimalla kotieläinten tautien geneettistä taustaa. Tiedekunnan tutkimustoiminta on luontevasti löytänyt painopisteen yhteinen terveys -tutkimuksesta ja se on myös läpileikkaava lähestymistapa tiedekunnan koulutuksessa. Yhteinen terveysajattelu on tutkimuksen ja koulutuksen lisäksi löytänyt sijansa myös hallinnossa. Te tänään valmistuvat olette jo peruskoulutuksessanne kasvaneet yhteinen terveys -ajatteluun”, sanoi dekaani Sukura puheessaan vastavalmistuneille.

Pääjohtaja Matti Aho Elintarviketurvallisuusvirasto EVIRA:sta vastaanotti eläinlääkarinvakuutuksen ja laillisti uudet ammatinharjoittajat. Ammattikunnan tervehdyksen juhlaan toi Suomen Eläinlääkäriliiton puheenjohtaja Paivi Lahti ja vastavalmistuneen tervehdyksen esitti Tiina Niemi.

Vastavalmistuneen puheessaan Niemi lainasi laulun sanoja kirjasta ”Taru sormusten herrasta”, jossa hobitti Bilbo laulaa kävelylaulun lähtiessään pois Konnusta:

"Tie vain jatkuu jatkumistaan
ovelta mistä sen alkavan näin.
Nyt se on kaukana edessäpäin,
jos voin, sitä joudun seuraamaan
jaloin innokkain vaeltaen
kunnes se taas tien suuremman kohtaa
paikassa johon moni polku johtaa.
Mihin sitten? Tiedä en."

"Minusta tämä laulu kuvastaa hyvin tätä hetkeä. Seisomme tiellä ja lähdemme seuraamaan sitä. Matka ei ole aina helppo. Päädytään seikkailuihin. Matkalla tiemme kohtaa muita teitä, mikä kuvastaa ihmisiä, joita tapaamme elämämme aikana. Emme pysty ennustamaan, mihin jalkamme tarkalleen ottaen meidät johdattavat”, totesi Niemi opiskelutovereilleen.

Onnea valmistuneille!