Hyytiälän metsäaseman ympäristöön pysyvä taidenäyttely

Helsingin yliopiston Hyytiälän metsäasemaa ympäröivään luontoon tulee tiedettä ja taidetta monipuolisesti yhdistävä näyttely.

Kesällä 2023 Helsingin yliopiston Hyytiälän metsäaseman metsissä, soilla ja järvellä pääsee ihailemaan taidetta. Monitaiteinen ja -tieteinen, pysyvä taidenäyttely pystytetään Pirkanmaan Juupajoella sijaitsevalle metsäasemalle Alfred Kordelinin säätiön myöntämän 250 000 euron rahoituksen tuella.

Ulla Taipaleen kuratoiman näyttelyn teokset sijoittuvat metsäaseman ympäristöön, historiallisiin hirsirakennuksiin ja vuonna 2022 valmistuvaan päärakennukseen.

Tuleva näyttely koostuu jo olemassa olevista teoksista, kuten IC-98n ja työryhmän Kuivajärven metsään kaiverretusta IÄI-runoteoksesta, saksalaisen Agnes Meyer-Brandiksen Tealemetree Station -installaatiosta, sekä Terike Haapojan Inhale-Exhale -teoksen pysyvästä julkisesta versiosta. Tämän lisäksi Hyytiälään valmistuu aivan uusia teoksia muun muassa Kalle Hamm & Band of Weeds -työryhmältä, tekstiilitaiteilija Kustaa Saksilta ja arkkitehti Juhani Pallasmaalta.

Työryhmässä ovat mukana Ilmakehätieteiden keskus INARin professorit Timo Vesala (meteorologia), Jaana Bäck (metsien ja ilmakehän vuorovaikutus), tutkimuskoordinaattorit Anna Lintunen ja Pauliina Schiestl-Aalto (Hyytiälän SMEAR-asemat), kuraattori Ulla Taipale sekä projektipäällikkö Eija Juurola (Ilmatieteen laitos).

Näyttely toteutetaan INARin Ilmastopyörre-taideohjelman alla.

Lisää aiheesta Alfred Kordelinin säätiön tiedotteessa

IÄI -teos koostuu 38 sanasta ja tavusta, jotka on kaiverrettu Kuivajärven metsän kiviin, kallioihin ja puihin, sekä Viikin kampukselle, Metsätieteiden talon läheisyyteen. Teoksen ovat toteuttaneet taiteilijaryhmä IC-98 ja runoilijat Mikael Brygger, Henriikka Tavi ja Olli-Pekka Tennilä, ja se julkistettiin elokuussa 2020. Kuva: IC-98

Lisätiedot:

Ulla Taipale, taidekuraattori, INAR