Sanna Marin ja Annika Saarikko vierailivat yliopistolla

Pääministeri Sanna Marin ja tiedeministeri Annika Saarikko vierailivat Kumpulan kampuksella tavaten tutkijoita ja yliopiston johtoa. Ohjelmassa oli myös keskustelu yliopiston hallituksen kanssa.

Pääministerin ja tiedeministerin yhteinen ensimmäinen vierailu yliopistolle järjestyi koronarajoituksia tarkasti noudattaen. Ministerivierailun pääpaino oli tulevaisuuden teknologioissa ja niiden yhteiskunnallisessa merkityksessä.

Teknologian kehitys kiinnosti

Vierailu alkoi keskustelulla yliopiston hallituksen kanssa. Keskustelussa nousivat esiin niin ilmastotieteet, rokotekehitys kuin koronasta elpyminen. Ministerit korostivat tieteen merkitystä ja sen roolia globaalien haasteiden ratkaisijana.

Tämän jälkeen pääministeri ja tiedeministeri tutustuivat kvanttiteknologian ja tekoälyn kehitykseen professorien Sabrina Maniscalco ja Sasu Tarkoma johdolla. Ohjelmaan mahtui mukaan myös lyhyt visiitti professori Edward Haeggströmin elektroniikkalaboratorioon, jossa vieraat saivat kuulla viime vuonna pörssiin listautuneen Nanoform-yrityksen uusimmat kuulumiset.

Pääministeri Marin painotti vierailulla tulevaisuuden teknologioiden merkitystä yhteiskunnan kehitykselle ja kestävälle kasvulle. Tiedeministeri Saarikko korosti tekoälyn eettistä käyttöä, jotta ihmiset voisivat luottaa teknologian kehityksen hyviin puoliin. Saarikko piti hyvänä asiana, että Helsingin yliopistolla on panostettu tähän mm. Ethics of AI –kurssin avulla.

Tärkeää keskustelua tieteen ja koulutuksen roolista

Vierailu päättyi lounaaseen ja keskusteluun yliopiston johdon kanssa. Rehtori Sari Lindblomin, hallituksen puheenjohtaja Tarja Halosen sekä kansleri Kaarle Hämerin isännöimän lounaan aiheita olivat korkeakoulutuksen merkitys, osaaminen ja tutkimus- ja kehitystoiminta Suomen elpymissuunnitelman osina sekä muut ajankohtaiset tiede- ja korkeakoulupoliittiset aiheet. Keskustelussa pohdittiin yhdessä myös toimia, joilla korkeakoulut voivat toimia parhaalla tavalla vaikeassa koronatilanteessa.