Kirjaston vuosi kuvina

Helsingin yliopiston kirjaston asiakkaiden ja työyhteisön arkea ja juhlaa on dokumentoitu jälleen säännöllisesti monissa tapahtumissa. Kaikki valikoidut kuvat ovat tietoasiantuntija Jussi Männistö ottamia.
Avajaiskarnevaalit

Helsingin yliopistossa lukuvuosi alkaa juhlallisten avajaisten jälkeen käynnistyvällä Avajaiskarnevaalilla, jota vietetään pitkin keskustakampusta. Kaisa-talo täyttyi maanantaina 4.9. opiskelija- ja harrastusjärjestöjen esittelypisteistä ja opiskelijoista.

Fuksiseikkailu

Syyslukukauden opiskelijaelämän kohokohtiin lukeutuu Fuksiseikkailu. Teemapukeuneet joukkueet kiertävät yliopistolla ja kaupungin keskustassa rastilta toiselle leikkimielisiä tehtäviä ratkoen. Myös hauskimmin yhtenäisesti pukeutunut joukkue palkitaan.

Avoin tiede tutuksi kampuksilla

Helsingin yliopiston kirjasto tarjoaa yliopistoyhteisössä toimiville tutkijoille runsaasti palveluja niin avoimen julkaisemisen kuin datanhallinnankin avuksi. Kirjaston tieteenalatyötä tekevät asiantuntijat jalkautuvat yliopistokampuksille esittelemään palveluita säännöllisesti. Asiantuntijat ovat osallistuneet muun tutkijakoulujen avajaisiin ja pitäneet Open Access -kioskia kampusrakennusten aulatiloissa “Kysy mitä vain avoimesta tieteestä” -periaatteella.

Avoimen tieteen palkinto kansalaistieteelle

Helsingin yliopiston Avoimen tieteen palkinto myönnettiin kansalaistiedettä laajasti hyödyntävälle Kaupunkirotat-tutkimusprojektille. Kansainvälisellä Open Access -viikolla järjestetyssä juhlatilaisuudessa palkinnon ottivat vastaan vararehtori Anne Remes, Kaupunkirotat-tutkimusprojektin perustaja Tuomas Aivelo sekä hankkeen tutkijat Karolina Lukasik ja Heta Lahdesmäki.

Työhyvinvointia yhteisöllisesti

Työhyvinvointitoiminta aktivoitui kirjastossa 2023, kun uusi työhyvinvointiryhmä aloitti toimintansa. Työhyvinvointiryhmän johdolla on panostettu sekä työyhteisön jäsenten fyysisen toimintakyvyn kohentamiseen että mielen hyvinvointiin. Asiantuntijapuheenvuorojen oppeja on jalkautettu kirjaston arjen käytäntöihin. Työhyvinvointiryhmä järjestää myös juhlia ja säännöllistä virkistystoimintaa. Suosittuja ovat olleet esimerkiksi kirjaston henkilöstön oma Elämäni biisi sekä Elämäni kirja -kirjapiiri. Kesällä on pelattu edelleen höntsäfudista.

Työharjoittelussa tulevaisuuden osaajaksi

Vastuullisena organisaationa kirjasto haluaa tarjota harjoittelumahdollisuuksia opintojensa ja työuransa eri vaiheissa oleville osaajille. Työharjoittelussa kirjastossa on ollut myös opaskoirakokelas Bondi. Työpäivinään Bondi on totutellut vieraisiin ihmisiin kirjaston vilinässä.

Lapsi mukaan töihin!

Kirjastossa vietettiin Lapsi mukaan töihin -päivää pe 24.11.2023. Yliopistolaisten lapset ja myös arjen robotiikasta innostuneet aikuiset pääsivät tutustumaan ja koekäyttämään kirjaston palautusrobottia.