”Det handlar hela tiden om att mata min naturliga nyfikenhet”

Pedagogen och datavetaren Miska Noponen har alltid tyckt om att lära sig och drivs av att ge andra verktyg för att utvecklas i en större skala.

– Ända sedan jag var liten har jag varit intresserad av att lära mig allt. Jag har också sett när andra människor tagit stora kliv framåt och lärt sig något nytt på en kort tid. Om jag kan bidra med något sådant känner jag att jag har varit till nytta, säger Miska Noponen.

Dubbel kompetens

Noponen är inte bara magister i allmän- och vuxenpedagogik utan har också en kandidatexamen i datavetenskap i bagaget från Helsingfors universitet. Genom att läsa datavetenskap fick Noponen kompetensen att kunna utveckla sätt att erbjuda utbildningsverktyg för oändligt många människor.

– Enligt mig är det alldeles för ovanligt att pedagoger kombinerar sina studier med datavetenskap. Jag tror många är rädda för datavetenskapen eftersom de tror det innebär mycket matematik men så är det inte. Vi behöver fler pedagoger med teknisk kunnighet. Som tur är blir det hela tiden vanligare.

Utvecklar sätt att undervisa på

Noponen har arbetat i flera år med utbildningsteknik vilket enligt honom är en bransch som befinner sig mitt i en explosionsartad utveckling. Han har jobbat i drygt fyra år på det finska uppstartsföretaget Claned som utvecklar inlärningssystem som tillämpar individuella lösningar och artificiell intelligens. Bland kunderna finns olika företag och organisationer såsom FN.

– Jag fungerar som våra kunders röst under vårt utvecklingsarbete. Det handlar om att hjälpa datavetarna och våra kunder som är mer pedagogiskt inriktade på att lära sig och utbilda andra, att förstå varandra bättre. Det är det perfekta jobbet för mig - jag är privilegierad som haft möjligheten att hitta min passion och får arbeta med det.

Noponen berättar att hans erfarenheter från uppstartsvärlden varit oerhört lärorika.

– Jag skulle rekommendera åt alla som vill lära sig nya saker snabbt att jobba på uppstartsföretag. Då får man möjligheten att jobba med många olika saker medan uppgifterna ofta är uppdelade i olika roller  på större företag.

Framtidsdrömmar

Det är svårt att sia om framtiden men en dag drömmer Noponen om att bli företagare. Då vill han framför allt hjälpa unga välja vad de ska studera efter gymnasiet.

– Om man ber en vanlig abiturient att skriva ner de studieinriktningar de känner till så kan de ofta räkna upp 10-15 linjer. De vet att man kan bli läkare, jurist, eller ekonom. Men det finns ju hundratals andra linjer.

Enligt Noponen är problemet att det är svårt att få en överblick över vad man kan studera eftersom det är svårt att hitta information. då blir det också svårt att jämföra de olika studieinriktningarna.

– I och med att man gör beslut om de framtida studierna i allt tidigare ålder har det här blivit allt viktigare. Ibland vaknar jag mitt i natten och funderar på det här i några timmar. I något skede måste jag nog grunda det här företaget bara för att kunna sova.

Hur ser du till att hela tiden lär dig något nytt?

Varje morgon när jag äter frukost läser jag någon fackbok som antingen tangerar mitt jobb eller något tema jag tycker är intressant. Jag brukar också alltid ha flera nätkurser igång. Dessutom sover jag minst 8 timmar per natt – det är verkligen viktigt för lärande.

Nämn en plats/person/situation som gjort att du lärt dig något viktigt?

För några år sen lyssnade jag på en podcast där de refererade till Ralph Waldo Emersons tankar om lärande. Ett citat är:  ”Every man I meet is my master in some point, and in that I learn of him.” Jag insåg då att jag inte ska söka efter en mentor eller förebild, utan att varje människa jag träffar har något att lära mig - det är bara ämnet som varierar. Den attityden har hjälpt mig utvecklas otroligt mycket.