Teologi och religionsforskning förbättrade sin placering i QS World University Rankings

Teologi och religionsforskning vid Helsingfors universitet steg till plats 49 i rankningen QS World University Ranking by Subject. Tidigare låg vetenskapsområdet på plats 51–100.

I rankningen QS World University by Subject listas universiteten på grundval av akademiskt anseende, anseende bland arbetstagare, citeringar per publikation och H-indexet (läs mer om bedömningskriterierna).

Teologiska fakultetens dekanus Antti Räsänen gläder sig över resultatet.

– Ett fint resultat! Jag är väldigt glad att fakulteten har stigit till en placering bland de 50 främsta i rankningen av vetenskapsområdet teologi och religionsforskning. Det här är ett resultat av långsiktigt arbete. Vi har satsat på forskning, internationalisering och gemenskap. På den sistnämnda med den tanken att de bästa resultaten uppnås i en miljö med kreativ, förtroendefull och positiv atmosfär.

Dekanus Antti Räsänen tackar alla vid fakulteten för det goda resultatet: alla lärare, forskare och hela förvaltningspersonalen.

– Jag tror att högklassig forskning, såsom Finlands Akademis spetsenheter, andra internationella forskargrupper och även enskilda kontakter och forskarbesök, är faktorer som bidrar till Teologiska fakultetens attraktivitet. Uppenbarligen har vi lyckats med många andra saker också, då fakulteten enligt rankningen har ett gott anseende och är ett uppskattat vetenskapssamhälle där det är bra att arbeta.

Teologiska fakulteten klarade sig utmärkt även då forskningen utvärderades 2018–2019.