Ny vetenskapskarneval i Vasa tar ut forskningen på stan

Den 19–20 november har intresserade chansen att höra forskare inom olika discipliner berätta om färska vetenskapliga rön och fascinerande forskningsprojekt mitt i centrala Vasa.

Publiken bjuds på sammanlagt 45 timmar av diskussioner och presentationer på fyra olika programscener: Köpcentrum Rewell, Dramasalen och Venny i Vasa stadsbibliotek samt Akademiska bokhandeln Gros. Under sju teman ‒ demokrati och samhälle, entreprenörskap och ledarskap, hälsa och välmående, kultur och kulturarv, skola och familj samt teknologi ‒ presenterar över 150 forskare sina vetenskapliga upptäckter på ett lättillgängligt sätt.

Juridiska fakulteten vid Helsingfors universitet är en av arrangörerna och deltar med sju olika programpunkter fördelat på två dagar. Såväl forskare från fakultetens enhet i Vasa som från enheten i Helsingfors är med och presenterar sin forskning för publiken.

– Vi ser framemot att presentera ett axplock ur den mångsidiga forskning som bedrivs vid Juridiska fakulteten. Speciellt för våra forskare vid enheten i Vasa innebär Vetenskapskarnevalen en ny och välkommen möjlighet att för österbottningarna presentera oss själva och det vi gör, säger professor Marcus Norrgård.

Förutom Juridiska fakultetens forskare deltar också forskare från Statsvetenskapliga fakulteten, Humanistiska fakulteten och Svenska social- och kommunalhögskolan.

Det är första gången som högskolorna i Vasaregionen samarbetar kring ett vetenskapligt evenemang i den här omfattningen. Målsättningen är att synliggöra den högklassiga forskning som görs lokalt och löser problem globalt.

Vetenskapskarnevalens program kan ses på vetenskapskarnevalen.fi. Programmen är på svenska, finska och engelska.

– Svenska litteratursällskapet är ett vetenskapligt samfund och det är viktigt för oss att lyfta fram forskning – gärna på flera språk. Vasa med sin levande flerspråkighet är den perfekta staden för ett sådant här evenemang, säger forskningschef Christer Kuvaja på Svenska litteratursällskapet.

Scenprogrammen i Dramasalen och i Köpcentrum Rewell streamas live på vetenskapskarnevalen.fi/livestream, samt på Vasabladets, Österbottens Tidnings och Syd-Österbottens webbplatser.

Vetenskapskarnevalen i Vasa arrangeras av Svenska litteratursällskapet i Finland, Vasa universitet, Åbo Akademi, Yrkeshögskolan Novia, Vaasan ammattikorkeakoulu, Helsingfors universitet/Juridiska fakulteten och Hanken Svenska handelshögskolan i samarbete med Vasa stad och HSS-Media.

Läs Svenska litteratursällskapets pressmeddelande om Vetenskapskarnevalen via den här länken.

Helsingfors universitets programpunkter:

Fre 19.11:

kl 12.30 Romuttavatko kriisit oikeusvaltion?, Jukka Kekkonen, Dramasalen

kl 14.00 Upphovsrätt på nätet – så påverkar EU:s nya direktiv, Marcus Norrgård, Gros

klo 14.30 Appar och snappar – hur kommunicerar unga i dag?, Jenny Stenberg-Sirén och Åsa Palviainen, Dramasalen

kl 15.00 Lojalitet och samarbete – grunden för många avtal, Petra Sund-Norrgård, Dramasalen

kl 15.30 EU:n energiapolitiikka ja Venäjän uhka, Kim Talus, Dramasalen

kl 16.00 Milloin osakesijoittajalla on oikeus vahingonkorvaukseen?, Olli Norros ja Timo Kaisanlahti, Venny

kl 16.30 Hur mycket styr Åland självt?, Jan Sundberg och Stefan Sjöblom, Gros

Lö 20.11:

kl 11.00 Lapsen paikka huoltoriidassa, Hannele Tolonen, Rewell

kl 12.00 Onko virtuaalivaluutta oikeudellisesti rahaa?, Kristian Keskitalo, Venny