Mobila journalister på årets Smocka

Mobiltelefonen blir ett allt viktigare verktyg för journalister. Hugade studerande producerar allt mer mobilt under journalistikstuderandenas årliga produktionsperiod Smocka.

Konceptet för Smocka lever från år till år och i år satsar man på mobiljournalistik.

– Det innebär att journalister producerar allt mer material med hjälp av sina mobiltelefoner. Man kan ta in material på olika sätt och vara där det händer, säger Cecilia Heikel-Palumbo, som är tredje årets journalistikstuderande vid Soc&kom och fungerar som journalistisk chef under årets Smocka-produktion.

Alla årskurser är involverade i Smocka. Första årets studerande är reportrar, andra årets studerande jobbar med radio och tredje årets studerande jobbar som producenter och med layout av Smocka-tidningen eller som journalistiska chefer. Över 30 studerande från yrkeshögskolan Arcada deltar som videoteam. Totalt är över 80 studerande med i den mångmediala nyhetsredaktionen.

Färdigheter för framtidens redaktion

Idén till att satsa på mobiljournalistik kom från ett samarbete mellan Yle och yrkeshögskolan Metropolia, berättar universitetslektor Henrika Zilliacus-Tikkanen.

– Vi sade att vi kan vara med genom att testa mobiljournalistik med unga. De vill se hur mobiljournalistiken formar sig när den görs av unga som är vana vid att använda mobilen, berättar Zilliacus-Tikkanen.

Studerandena har haft besök av Yle som visat hur de jobbar med mobiljournalistik och i gengäld vill de veta hur studerandena utnyttjar mobilen för att producera journalistiskt innehåll.

– Vi unga är vana att använda vår mobil, men vi måste ändå öva på att göra det professionellt, säger Saga Mannila som är ansvarig redaktör för årets Smocka.

Mannila är alumn från Soc&kom och studerar kommunikation på magisternivå vid statsvetenskapliga fakulteten vid Helsingfors universitet. Att vara ansvarig redaktör för Smocka är för henne en magisterkurs i arbetsledning.

– Det är bra att öva på mobiljournalistik under studierna, för det är färdigheter som man säkert kommer att behöva i arbetslivet. Jag tror också att arbetsplatserna förväntar sig att vi som unga ska kunna det, säger Mannila.

– Det måste finnas lite mer tanke bakom det man publicerar när man använder mobilen professionellt för att nå och engagera sin publik, fortsätter Heikel-Palumbo.

Smocka kommer också att använda Instagram allt mer som en egen publiceringskanal som de planerar material enkom för.

– Tidigare fungerade Instagram främst som en kanal för ”behind-the-scenes”-bilder. Nu blir den mera en innehållskanal än marknadsföringskanal, säger Mannila.

Smocka synliggör utvecklingen

Mannila har tidigare fått prova på alla moment av Smocka som första, andra och tredje årets studerande och Heikel-Palumbo är nu med för tredje gången.

Mannila säger att det är roligt att vara med igen när hon känner till och har gått igenom alla faser av Smocka.

– Det bästa med Smocka är att ansvaret växer varje år i takt med att man lär sig mer och att man faktiskt märker att man lärt sig nytt från år till år, säger Mannila.

– Bäst tyckte jag om det tredje året, fortsätter hon. Då fick man vara med och planera hela konceptet från fonter och färger till större helheter. Det kanske man inte får göra i det riktiga arbetslivet, men det är bra att få en helhetsbild över allt som händer på en redaktion. Dessutom kan det i framtiden bli aktuellt för en del att starta eget och då är det bra att känna till helheten.

Heikel-Palumbo poängterar att Smocka är en riktig publiceringsplattform.

– Första året var jättespännande och jag var supernervös inför starten, för det var första gången man jobbade på riktigt, minns Heikel-Palumbo som fick sommarjobb tack vare sitt arbetsprov från Smocka.

Också universitetslektor Zilliacus-Tikkanen poängterar att Smocka är ett riktigt medium med en riktig publik.

– Smocka ger idealiska omständigheter för övning. Studenterna publicerar för en riktig publik, men som inte ändå är alltför stor, säger Zilliacus-Tikkanen.

Trots att Smocka förbereder studerandena för framtidens redaktioner och lär ut journalistiska arbetssätt, säger Zilliacus-Tikkanen att det mest värdefulla den årliga produktionsperioden ger är utvecklingen.

– De äldre studerandena lär sig så ofantligt mycket av att handleda de yngre. De märker sin egen utveckling när de inser att de vet mycket som de yngre studenterna inte vet. Det är pedagogiskt otroligt givande.

SMOCKA

Smocka är en mångmedial nyhets- och aktualitetsredaktion. Smocka.fi är nyhetssajten som samlar hela produktionen: webbnyheter, radionyheter, radiomagasin och tidning. Produktionen pågår under vardagar 6.2–2.3.2017.

Smocka produceras och görs av studerande och handleds av lärare.

Följ Smocka på:
Webbsajten: smocka.fi