Inspelning från Soc&kom-dagen nu tillgänglig

Årets Soc&kom-dag ordnades som webbinarium kring temat ”Att undervisa på distans” den 12 november. Inspelningen från evenemanget är nu tillgänglig för alla som inte hade möjlighet att följa med direktsändningen

Soc&kom-dagen bjöd på flera goda exempel från hela Norden och även Nya Zeeland om hur man framgångsrikt kan undervisa på distans. Diskussionen leddes av universitetslektor Harry Lunabba och rektor Johan Bärlund som fick agera som ett slags programvärdar.

Här nedan följer en lista på talarna som uppträder på inspelningen i den ordning de talade:

Introduktion
Universitetslektor Harry Lunabba och rektor Johan Bärlund, Svenska social- och kommunalhögskolan.

Metoder för vässad distansundervisning
Susanne Strömberg Jämsvi, Högskolan i Borås, berättade om sitt nya projekt som ska ge bättre distansundervisning.

Argue with research
Stefan Ekecrantz, Stockholms universitet, presenterade online-kursen Argue with research.

Exempel på lyckad distansundervisning
Auðbjörg Björnsdóttir från Akureyris universitet, Island.

Nyhetsredaktion på distans
Universitetslektor Henrika Zilliacus Tikkanen och studerande Anna Björkqvist och Fredrik Palmén från Svenska social- och kommunalhögskolan.

Universitetssamarbete i distansundervisning
Donald Matheson, University of Canterbury, Nya Zeeland, berättade om samarbetet med Helsingfors universitet i distansundervisning.

Hur är det att studera på distans?
Anders Karlsson, student från Umeå universitets online-utbildning för socionomer, delade sina erfarenheter.

Reflektion om exemplen och råd
Professor i universitetspedagogik Klara Bolander Laksov, Stockholms universitet, tog ställning till exemplen som presenterats.