Idétävlingen Omtänkt löser problem

Studerande från tre olika högskolor skapar framtidens mediekoncept. Finalens sänds live på nätet.

Idétävlingen Omtänk startade på onsdag 10.5 på Soc&kom och avslutas två dagar senare, fredagen 12.5 med final på Arcada.

Omtänkt är en tävling för studerande där uppdraget är att identifiera ett samhällsproblem, utveckla ett förslag till lösning i form av en tjänst eller ett koncept och testa detta på några i målgruppen. I år det den fjärde gången tävlingen ordnas.

Ett nittiotal studerande från Södertörns högskola i Stockholm, journalistikstuderande från Soc&kom och studerande i mediekultur och kulturproduktion vid yrkeshögskolan Arcada är indelade i blandade lag som under tre dagar ska arbeta fram en idé för finalen.

Presentationen i finalen bedöms av en jury som består av Carl-Gustav Lindén, medieforskare, Sami Kallinen, chef för digitala medier vid KSF Media, Marit af Björkesten chef för svenska enheten vid Svenska Yle, Torsten Fagerholm chefredaktör för Forum för ekonomi och teknik samt Peter Nyman journalist vid MTV3.

Du kan se den direktsända finalen här den 12.5. med start kl.16.

Läs om Omtänkt 2016.