Webbutställning om studenternas och medarbetarnas coronavardag

Helsingfors universitetsmuseums webbutställning “När allt förändrades – Fotografier från universitetsgemenskapens corona-vardagar” har öppnats den 24 mars 2021, under Helsingfors universitets födelsedagsvecka.

Vi fick en idé om att skapa en utställning tillsammans med alla vid universitetet som motvikt till det utdragna distansarbetet och den sociala distanseringen. Vi bad universitetets medarbetare och studenter skicka in fotografier på sin vardag under coronaåret. Vi fick in drygt 200 foton och 56 personer deltog i insamlingen. Fotografierna skildrar såväl distansarbete, tomma korridorer på universitetet som uppfinningsrika anpassningar till situationen. En del av fotona sparas i universitetsmuseets fotografisamling, och vi har också sammanställt den här virtuella utställningen av dem.

Välkommen till distansinvigning av utställningen den 24.3.2021. Programmet inkluderar ett tal av museichef Miia-Leena Tiili och musik. Evenemanget finns i Helsingfors universitetets YouTube-kanal. Evenemangets inspelning kan ses efteråt.

Medan våra utställningslokaler är stängda önskar vi alla hjärtligt välkomna till våra webbutställningar!

Ytterligare information:
utställningschef Pia Vuorikoski