Universitetsmuseet förnyas

Helsingfors universitetsmuseum är stängt på grund av renoveringen av universitetets huvudbyggnad. Vår förnyade permanenta utställning och den tillfälliga utställningen öppnas i nya lokaler i universitetets huvudbyggnad i slutet av 2023.

Den tidigare permanenta utställningen ”Tankens kraft”, som presenterade Helsingfors universitets historia och betydande vetenskapliga genombrott, var öppen 2015–2020. I början av 2021 var utställningen stängd på grund av coronarestriktioner.

Till universitetsmuseet hör även Helsingfors observatorium och Helsingfors universitets ritsal. Verksamheten och publikarbetet vid dessa enheter fortsätter inom ramen för coronarestriktionerna. Universitetsmuseets samlingstjänster är stängda tillsvidare på grund av att samlingarna flyttar.

Mer information:

museichef Miia-Leena Tiili
miia-leena.tiili@helsinki.fi
tel. 050 415 5289

Följ oss på nätet!
På vår webbplats och i sociala medier berättar vi om hur förnyelseprojektet framskrider, om våra webbtjänster och vår övriga verksamhet. Du kan också följa vår blogg.

/sv/helsingfors-universitetsmuseum

Helsingfors universitetsmuseum
Facebook: Helsingin yliopistomuseo / @yliopistomuseo
Twitter: @Hel_Uni_Museum