Slush 2015: Fantastiska vetenskapliga innovationer och tuff tävling

Kommersialiseringen av innovationer som görs i forskningen ökar kraftigt vid Helsingfors universitet. I år har rekordmånga uppfinningar registrerats vid universitetet. Spin-out-företag som grundar sig på forskning grundas i allt snabbare takt.

Helsingfors universitets satsning på kommersialisering av forskningsresultat ger resultat. Universitetets avdelning på Slush presenterar de 15 mest lovande forskningsbaserade innovationerna och två nygrundade spin-out-företag. Samtidigt söker man företagare och investerare som kan föra dem framåt.

För universitetets avdelning står Helsinki Innovations Services (HIS), som ansvarar för kommersialiseringen av forskningsresultat. Innovationerna presenteras av HIS kommersialiseringsexperter och forskarna bakom uppfinningarna.

PeptiCRAd revolutionerar cancervården

Ett exempel på de innovationer som presenteras på Slush är PeptiCRAd, en uppfinning av biträdande professor Vincenzo Cerullo. PeptiCRAd utrustar kroppens eget immunförsvar till kamp mot cancer. Med hjälp av ny teknologi har man i djurförsök lyckats förstöra cancertumörer som är specifika för människan. Cerullo arbetar vid Farmaceutiska fakulteten vid Helsingfors universitet. HIS söker nu företagare och investerare som kan sätta fart på uppfinningens världserövring.

För närvarande intervjuar HIS världens främsta experter för att PeptiCRAd ska kunna övergå från laboratoriefasen till den kliniska fasen. Det finns intresserade som har närmat sig HIS innan HIS har hunnit kontakta dem, vilket säger mycket om intressenivån.

– Vi tänker idag på virus på ett helt nytt sätt. Sätten de har utnyttjats på hittills kan jämföras med att man försöker använda en Ferrari som båt. Det är klart att det inte riktigt fungerar. Men däremot som bil... skrattar Italienfödda Cerullo.

Innovationer kan finansiera forskning

Utöver innovationerna presenteras två företag, Etsimo Oy och Disel21 Oy.

Etsimo har utvecklat en sökmotor som kombinerar mänsklig och artificiell intelligens och lämpar sig särskilt väl för bläddring och avancerad sökning samt big data, dvs. hantering av ständigt växande stora datamängder.

– Etsimo är ett utmärkt exempel på vilka kommersiella möjligheter toppforskning ger. Företaget väckte genast stort intresse i hela världen med sin revolutionerande sökteknologi, berättar HIS vd Jari Strandman. – Vi skapar internationella tillväxthistorier i Finland. Vi hjälper spin-out-företag att hitta rätt samarbetsparter och investerare. Vi har som mål att forskningen i framtiden också kan finansieras delvis med universitetets innovationer, fortsätter Strandman.

Åtta finalister med rötter i Helsingfors universitet

På Slush ordnas för första gången en tävling i Science Pitching, där de tio för närvarande intressantaste forskningsbaserade idéerna presenteras. Åtta av de tio finalisterna har sina rötter i Helsingfors universitet.

Tre finalister är redan med i HIS kommersialiseringsprocess: PeptiCRAd, CoPassion och Copla. Två finalister är också finalister i Helsinki Challenge (Moralities of Intelligent Machines och NEMO - Natural Emotionality in digital interactionja). Lab Impact Africa kom till semifinal i Helsinki Challenge.

Science Pitching Competition på Slush huvudscen torsdagen den 12 november kl. 14.30–15.30.

Universitetens innovationer kan också tjäna familjeföretag

Onsdagen den 11 november kl. 14.30–15.00 ordnas på Helsingfors universitets avdelning en diskussion om hur innovationer som görs vid universitetet skulle kunna utnyttjas i finländska familjeföretag. I diskussionen deltar Helsingfors universitets rektor Jukka Kola och Leena Mörttinen, vd för Familjeföretagens förbund. I en annan diskussion samtalar Jari Strandman, vd för HIS och MoPrims vd Petri Martikainen om hur forskningen hamnade i främsta linjen i sakernas internet.

På Helsingfors universitets avdelning finns också representanter för Helsingfors universitets Think Company som berättar om sin verksamhet och 4Uni-tävlingen.

Välkommen till Slush 11–12.11.2015 och Helsingfors universitets avdelning (2b) för att höra om våra uppfinningar, lyssna på intressanta diskussioner och heja på deltagarna i Science Pitching Competition på Slush huvudscen!

Slush 11.-12.11.2015

Helsinki Innovation Services (HIS)

Slush Science Pitching Competition