Vinnare av vetenskap och teknikprojekt för barn och ungdomar från Jordanien, Litauen, Kina, Portugal och Finland

Vid den internationella StarT-galan som går av stapeln den 6/6 premieras International LUMA StarT 2019-pristagarna. Priset delas ut till de tre bästa projektarbetena med naturvetenskaplig, matematisk eller teknologisk koppling, som barn och ungdomar har förverkligat på olika håll i världen. Teamen från Jordanien, Litauen och Finland får pris. Dessutom premieras tre inlärningssamfund för de bästa undervisningsmetoderna med mångvetenskaplig, forsknings- och fenomenbaserad undervisning. Undervisningssamfund från Kina, Portugal och Finland får pris.

I sin bedömningsmotivering har juryn särskilt uppmärksammat hur  nyskapande, forskningsbaserat, mångvetenskapligt och gemenskapsbildande projektet är.

Den internationella StarT-tävlingen, som nu hållits för tredje gången, har utvecklats av LUMA-centrum Finland, universitetens centrum för främjande av vetenskaps- och teknologifostran. Under den gångna säsongen har över 900 inlärningsamfund med 650 projekt och över 250 goda undervisningsmetoder från 17 länder deltagit i tävlingen.

"StarT skapar bakgrund för lärandet och kunskaper som behövs när man riktas till bättre framtid, dess behov och utmaningar. Genom ett personligt projekt kan man få känsla av framgång och förmåga som ökar intresset mot vetenskapliga avvecklingar till frågor som betraktar samhället nära oss och människor på globala nivå. StarT står för möjlighet att skapa och lära nytt – att bli sin egen stjärna för att lösa frågor som man själv undrar på”, säger Ordförande av LUMA Center Finland , professor Jan Lundell säger.

Under StarT-galan premieras också publikens favorit samt det mest aktiva landet. Dessutom kommer man att dela ut nationella finländska pris till de 10 bästa projektteamen som består av barn och ungdomar, samt till de 5 bästa inlärningssamfunden.

International LUMA StarT Award  (stjärnteam med barn och ungdomar, vilka får pris)

Flash Flood Predictor”, Zarqa University Schools and KG, Jordanien
Health week project”, Šiaurės Licėjus, Litauen
Reinventing the drone”, Tampereen lyseon lukio, Finland

International LUMA StarT Education Award
(inlärningssamfund som premieras för de bästa undervisningsmetoderna)

The Great Starry Sky”. Minyan Lu, Guifen Qian, Jie Chen, Jinxiang Liu, Xufeng Suna and Naihua Wei. Wanhong Primary School League, Kina
Grow your own food! Dare to try it (even on the moon)! – a 3rd and 4th grades approach to STEM”, Anabela Santos. EB1/JI de São Bartolomeu de Regatos, Portugal
Young people learning statistics”, Aira Karassaari and Hanna Littow. Keminmaan keskuskoulu, Finland

Publikens favoriter

Den internationella publikomröstningen gick av stapeln på YouTube-kanalen för StarT. Omkring 70 videofilmer var med i den internationella omröstningen, och de som fick flest röster var:

För projekten “ASPAR T-2”, Niğde Akşemseddin Bilim ve Sanat Merkezi, Turkey

För goda undervisningsmetoder “Theatre for science”, GD-GSR (gestion déléguée du groupe scolaire la Résidence), Morocco

Det mest aktiva landet

Priset för det mest aktiva landet i StarT-säsongen 2018-2019 gick till Kina.

Mera information:

Kontaktuppgifter:

Direktören för LUMA-centrum Finland och StarT-projektet, professor Maija Aksela, LUMA-centrum Finland/Helsingfors universitet, 050 514 1450, maija.aksela@helsinki.fi

Projektchef, inhemska ärenden, Outi Haatainen, LUMA-centrum Finland/Helsingfor universitet, outi.haatainen@helsinki.fi

Projektchef, internationella ärenden, Anette Markula, LUMA-centrum Finland/Helsingfors universitet, anette.markula@helsinki.fi