Delta i tävlingen Venture with Air och hitta lösningar på städernas problem med luftföroreningar

Helsingfors universitet och Slush startade en världsomfattande tävling där man använder data om luftkvalitet för att ta fram lösningar som förbättrar stadsmiljöers livsduglighet och ekologiska hållbarhet. Det vinnande teamet får ett pris om 20 000 euro.

Luftföroreningar hör till de största hälsoriskerna för människan, eftersom de ur ett globalt perspektiv är orsaken till var nionde död i världen. Förorenad luft är ett stort problem särskilt i megastäder och i tätt befolkade områden. Enligt vissa uppskattningar kommer två tredjedelar av jordens befolkning att leva i städer före 2050. Trots det finns det tills vidare rätt få studier om städers luftkvalitet.

Därför har Helsingfors universitet i samarbete med evenemanget Slush samt Helsingfors stad, byggbolaget YIT och Meteorologiska institutet i Finland lanserat tävlingen Venture with Air, där man efterlyser genomförbara idéer för att förbättra livsdugligheten och den ekologiska hållbarheten hos stadsmiljöer.

Tävlingen utgår från data som samlats in av universitetets MegaSense-sensorer

Deltagarna får tillgång till data om luftkvalitet som samlats in med Helsingfors universitets MegaSense-sensorer, men även andra öppna data kan nyttjas i tävlingen. Lösningarna som utvecklas ska kunna tillämpas på vilken stad eller vilket område som helst där det finns ett motiverat behov. Lösningarna behöver inte vara helt färdiga, men utvecklarna ska kunna presentera sin idé med fokus på marknadspotential och användbarhet.

– Vi har samlat omfattande data om luftkvalitet och vi är övertygade om att när dessa kombineras med Helsingfors universitets andra öppna datakällor kommer tävlingsdeltagarna att ha ypperliga möjligheter att skapa metoder som har en positiv inverkan på människans och vår planets välbefinnande, säger professor Sasu Tarkoma, som är prefekt för Helsingfors universitets avdelning för datavetenskap och leder forskningsgruppen MegaSense.

Tävlingsbidrag kan lämnas in 7.–28.10.2020. Vinnarna offentliggörs 19.11.2020. I tävlingen utdelas priser om 20 000, 7 500 och 2 500 euro. Dessutom får de team som klarat sig bäst i tävlingen synlighet i Slush kanaler.

Domare i tävlingen är investerare och experter inom miljö- och klimatteknikbranschen:

Mark Goldberg, delägare i Index Ventures
Edward Haeggström, professor vid Helsingfors universitet samt grundare och vd av Nanoform Finland
Miika Huttunen, Slush vd
Hampus Jakobsson, delägare i Pale Blue Dot
Inka Mero, Voima Ventures grundare och vd
Maija Palmer, teknikreporter vid Sifted
Marja-Leena Rinkineva, näringslivsdirektör vid Helsingfors stad
Anders Stenbäck, utvecklingsdirektör vid YIT

Tävlingens webbplats

www.venturewithair.com

Läs mera