Professor emerita Hely Tuorila extraordinarie professor vid University of Pretoria

Hely Tuorila hoppas att den treåriga professuren i Sydafrika ska främja kontakten mellan Helsingfors universitet och universitet i Afrika.

Professor emerita i sensorisk analys av livsmedel vid Helsingfors universitet Hely Tuorila har utsetts till extraordinarie professor vid University of Pretoria i Sydafrika. Professuren är treårig.

Det är fråga om en anställning som främst motsvarar en docentur och i viss grad även en arbetslivsprofessur. University of Pretoria bedriver högklassig forskning och lockar begåvade studenter från hela södra Afrika.

Hely Tuorilas expertis är särskilt eftertraktad när det gäller att kombinera konsumentforskning med traditionell sensorisk forskning.

– Jag är mentor för forskare som ingår i det nyligen grundade afrikanska nätverket för sensorisk forskning (ANSWER) och jag handleder forskarstuderande i vetenskaplig publikation. Jag deltar i projekt som försöker skapa mer hållbara och hälsofrämjande livsmedelssystem i Afrika. Vi strävar efter att de produkter som utvecklas ska behaga afrikanska konsumenter och vara förenliga med deras förväntningar, attityder och ekonomiska möjligheter.

Anställningen har sin bakgrund i en mer än tio år lång kontakt med professor Riëtte de Kock och hennes kollegor vid University of Pretoria.

– Jag hoppas att jag kan främja kontakten mellan Helsingfors universitet och University of Pretoria, och kanske också andra afrikanska universitet. I höstas samlade vi tillsammans med forskare vid universiteten i Botswana och Lesotho in data om avvisande av nya livsmedel. Vi håller på att beskriva resultaten. Undersökningen är också ett test av vilka möjligheter forskning som överskrider landsgränserna i Afrika har inom vårt vetenskapsområde.

Lue lisää Hely Tuorilan tutkimuksesta:

Hely Tuorila and Christina Hartmann. Consumer responses to novel and unfamiliar foods. Current Opinion in Food Science. Vol 33, June 2020, pp. 1–8

Ruokaprofessori Hely Tuorila: ”Afrikkalaiset hämmästelivät sitä, että kerään luonnosta sieniä” (Yles artikel till sociala medier 11.7.2020)