Helsingfors universitet bland de 100 främsta på Shanghailistan

Helsingfors universitet är igen det enda finländska universitetet bland de hundra främsta universiteten i världen på den internationella rankningslistan, Shanghailistan, som publicerades i dag.

Denna gång kom Helsingfors universitet in på en 73:e plats. Placeringen är relativt stabil. Under de tolv år som listan sammanställts har Helsingfors universitet placerat sig mellan 69:e och 76:e plats. Förra året kom Helsingfors universitet på 76:e plats.

– Helsingfors universitet har lyckats förbättra sin placering i en allt hårdare konkurrens först och främst tack vare nya forskningsbevis. Helsingfors universitets styrka ligger i det stora antalet internationella vetenskapliga publikationer. Shanghailistan baserar sig nämligen på den forskning som görs vid universiteten, inte på människors föreställningar t.ex., säger Markus Laitinen, som är chef för internationella ärenden vid Helsingfors universitet.

Bland de nordiska universiteten är Helsingfors universitet på femte plats, bland de europeiska 24:e och bland de icke-engelskspråkiga universiteten 19:e. Totalt finns de cirka 17 000 universitet i världen.

Amerikanska universitet i spetsen

På listan över de femhundra främsta universiteten tas också fyra andra finländska universitet upp. Uleåborgs universitet och Åbo universitet placerade sig på platserna 301–400, Aalto-universitetet och Östra Finlands universitet på platserna 401–500.

Som bästa universitet i världen rankades igen det amerikanska Harvard universitet. USA dominerade bland de tio främsta universiteten. Endast två brittiska universitet rymdes med i täten och endast fyra av de 20 främsta universiteten finns utanför USA.

– De bästa universiteten har bevarat sin plats i täten år efter år. De amerikanska universitetens överlägsna framgång bottnar i att de lyckas locka till sig toppforskare från hela världen tack vare en god finansiering. På det sättet uppstår en god cirkel, där en högklassig forskning får de bästa forskarna att söka sig till just dessa universitet. Även det engelska språket är till en fördel, tror Laitinen.

I flera år har man förutspått att kinesiska universitet kommer att klättra till de 100 främsta, men ännu är de inte där.

– Det har skett en stigning under åren, men i en ganska långsam takt. De bästa kinesiska universiteten når nu placeringarna 101-150, konstatera Laitinen.

Shanghailistan i sin helhet