Coursera: Finlands webbkurser i data science bäst i världen

Det USA-baserade företaget Coursera, som erbjuder öppna webbkurser, har i sin Global Skills Report utnämnt Finland till det bästa landet för online-studier i data science.

Rapporten baserar sig på Coursera-användares utvärderingar av kurser i över hundra länder. Globalt har företagets tjänster 82 miljoner användare.

”Finland har brutit ny mark med sin AI-utbildning, och regeringen och Helsingfors universitet har satt som mål att ge en grundutbildning i artificiell intelligens åt en procent av världens befolkning”, står det i rapporten.

I rapporten får Finland också fulla poäng för maskininlärningskunskaper (Machine Learning), och är världsbäst också i det. Sverige, Norge, Tyskland, Belgien och Danmark följer tätt efter Finland. Inom statistik (Probability & Statistics) får Finland 99%, vilket betyder en rankning som nästbäst i världen.

Globalt sett når Finland 14:e plats för alla kurser, och de i medeltal bästa kurserna fanns detta år i Schweiz.

Länk till rapport