Kulttuuri, kulutus ja arjen ilmiöt
Deindustrialisation and Popular Music. Punk and 'Post-Punk' in Manchester, Düsseldorf, Torino and Tampere
Giacomo Bottà / Rowman & Littlefield Publishers 2020
Kirjailija tavattavissa Zoomissa 26.11. klo 17:00 sessiossa nimeltä Culture and consumption (englanniksi)
Katso kirjan esittely englanninkielisiltä sivuilta.
Saatavilla: https://rowman.com/ISBN/9781786607379/Deindustrialisation-and-Popular-Mu...
Eight Essays on Russian Christianities
Igor Mikeshin / Saint Petersburg Center for the History of Ideas Politekhnika Service 2020
Kirjailija tavattavissa Zoomissa 26.11. klo 17:00 sessiossa nimeltä Culture and consumption (englanniksi)
Katso kirjan esittely englanninkielisiltä sivuilta.
Saatavilla: http://ideashistory.org.ru/pdfs/Eight_Essays_Mikeshin.pdf
The Globalization of Wine
David Inglis & Anna-Mari Almila / Bloomsbury Academic 2019
Kirjailija tavattavissa Zoomissa 26.11. klo 17:00 sessiossa nimeltä Culture and consumption (englanniksi)
Katso kirjan esittely englanninkielisiltä sivuilta.
Saatavilla: https://www.bloomsbury.com/uk/the-globalization-of-wine-9781474264990/
Buying into Change: Mass Consumption, Dictatorship, and Democratization in Franco's Spain, 1939-1982
Alejandro J. Gomez del Moral / University of Nebraska Press 2021
Kirjailija tavattavissa Zoomissa 26.11. klo 17:00 sessiossa nimeltä Culture and consumption (englanniksi)
Katso kirjan esittely englanninkielisiltä sivuilta.
Saatavilla 2021: https://www.nebraskapress.unl.edu/nebraska/9781496205063/
Johdatus sosiaalipsykologiaan
Klaus Helkama & työryhmä / Edita 2020
Kirja on sosiaalipsykologian kenttää esittelevä johdantoteos, joka pyrkii myös kehittämään ja vakiinnuttamaan suomenkielistä terminologiaa, kertomaan lukijalle, miten de te fabula narratur, eli miten aiheet liittyvät hänen arkeensa, ja sosiaalistamaan häntä kotimaiseen sosiaalipsykologiseen perinteeseen. Sosiaalinen kehitys, arvot, persoonallisuus ja ryhmien väliset suhteet saavat siten enemmän tilaa kuin tavanomaisessa anglosaksisessa oppikirjassa. Teos esittelee sekä kokeellista ja kvantitatiivista että laadullista tutkimusta. Historiallista taustaa lukijalle antaa joukkoilmiöitä käsittelevä luku, joka yleensä nykyisistä johdantokirjoista puuttuu.
Alun perin 1998 ilmestynyt kirja on vuosien varrella jatkuvasti ajantasaistunut sisällöltään. Se on ilmestynyt ruotsiksi Liberin kustantamana vuosina 2000 ja (uudistettuna laitoksena) 2017. Myös alkuperäinen helsinkiläinen kolmen tekijän ryhmä on laajentunut niin, että nykyinen johdatus on yhdeksän kahta sukupolvea edustavan helsinkiläisen ja tamperelaisen tutkijan yhteistyötä.
Saatavilla: https://shop.edita.fi/tuote/johdatus-sosiaalipsykologiaan-2
Conceptualising Demand - A Distinctive Approach to Consumtion and Practice
Jenny Rinkinen, Elizabeth Shove ja Greg Marsden / Routledge 2020
Tässä kirjassa tarkastellaan kysyntään liittyviä perustavanlaatuisia kysymyksiä: kuinka kysyntä rakentuu, miten se muuttuu ja miten sitä voitaisiin ohjata?
Kirja keskittyy seuraavaan viiteen väittämään: kysyntä on peräisin sosiaalisista käytännöistä; kysyntää luodaan, siihen ei pelkästään vastata; kysyntä on materiaalisesti juurtunutta ja ajallisesti levittäytynyttä; ja sitä voidaan muokata erilaisilla poliittisilla keinoilla. Kirja yhdistää kulutussosiologian, tieteen ja teknologian tutkimuksen, politiikantutkimuksen ja käytäntöteorioiden käsitteitä ja käsittelee kysyntää erilaisten empiiristen tapausten avulla. Näihin kuuluu mm. jääkaapin yleistyminen, nettiostosten kehittyminen ja energiaa vaativien palvelujen muutos.
Tämä innovatiivinen kirja pureutuu syvälle kysynnän ideaan – käsitteeseen, joka usein nähdään olevan itsestäänselvyys ja joka toisaalta on ratkaiseva kysymys energiasta, liikkumisesta, ilmastonmuutoksesta ja kulutuksesta kiinnostuneiden tutkijoiden ja opiskelijoiden kesken.
Saatavilla:
https://www.adlibris.com/fi/kirja/conceptualising-demand-9780367465025
https://www.routledge.com/Conceptualising-Demand-A-Distinctive-Approach-...