Vasikoiden kivunlievitystutkimus ja hyvinvointisikalan suunnitteluhanke menestyivät Eläinten avuksi -apurahan jaossa

Maatalouden eläinten auttamiseksi suunnattu apuraha myönnettiin tänä vuonna hyvinvointisikalan suunnittelutyöhön ja vasikoiden nupoutuskivun hoitotutkimukseen. Apurahan myöntäjä on Juliana von Wendtin säätiö - tieteen edistämiseksi ilman eläinkokeita.

Nupoutus tarkoittaa pikkuvasikoiden sarvenaiheiden tuhoamista niin, ettei lehmälle kasva aikuisena sarvia. Nupoutus on yleinen toimenpide, joka ilman asianmukaista kivunlievitystä aiheuttaa vasikoille voimakasta kipua. Suomessa vasikat nupoutetaan tuhoamalla kuumalla nupoutuskolvilla vasikoiden sarvenaihetta ruokkivat verisuonet. Nupoutus on kivulias toimenpide ja sen jälkikivun hoidosta ei tiedetä riittävästi.

Eläinlääketieteen tohtori Ann-Helena Hokkanen ja eläinlääkäri Kati Salla saivat 4000 euron apurahan nupoutuskipututkimukseen. Tutkimuksessa selvitetään, voisiko meloksikaami-kipulääkettä antaa turvallisesti vasikoille nupoutuskivun jälkihoitoon. Lääke olisi helppo antaa suun kautta vasikoille ja sitä voitaisiin annostella, kunnes kaikki kivut olisivat poissa. Hokkanen väitteli 2015 Eläinlääketieteelliseen tiedekuntaan vasikoiden nupoutuskivun hallinnasta (Hot-Iron disbudding pain in calves - studies on perception of pain and options to increase pain alleviation). Eläinlääketieteen lisensiaatti Kati Salla viimeistelee samaan tiedekuntaan eläinlääketieteellisen farmakologian alan väitöskirjaansa.

Julia von Wendtin säätiö myönsi lisäksi eläinlääkäri Jaana Pehkosen ryhmälle 1400 euron tuen Tanskan hyvinvointisikaloihin suuntautuvalle opintomatkalle. Sikalan rakentaminen on kallista ja tuotannon tulevaisuus epävarmaa, erityisesti jos sikalan toimintaa halutaan suunnitella hyvinvointikylki edellä. Pehkosen ja sikatuottajan ryhmän tarkoituksena on matkustaa Tanskaan hakemaan oppia ja ideoita ainutlaatuisen hyvinvointisikalansa suunnittelemiseksi. Tavoitteena on löytää toimivat ratkaisut sikojen ulkoiluun ja onnistua vastaamaan niiden lajityypillisiin tarpeisiin mahdollisimman hyvin.

Lisätietoja:

tohtorikoulutettava Kati Salla, ELL, Helsingin yliopisto Eläinlääketieteellinen tiedekunta, p: 045 1205179 (kati.salla@helsinki.fi)
Eläinlääketieteen tohtori Ann-Helena Hokkanen, Helsingin yliopisto Eläinlääketieteellinen tiedekunta, p: 0400 489123 (ann-helena.hokkanen@helsinki.fi)
Jaana Pehkonen, (jaana.pehkonen@hippomedi.fi)
toiminnanjohtaja Marianna Norring, Juliana von Wendtin säätiö, p: 050 3246923 (jvws@jvws.org)
Julia von Wendtin säätiö