Suu- ja hammaskeskus palvelee opiskelijoita, tutkimusta ja asiakkaita

Meilahdessa keväällä ja alkukesästä aloittava Suu- ja hammaskeskus kokoaa yhteen laajasti hammashoidon palveluja ja osaamista kiireettömästä hoidosta päivystykseen, erikoishoitoon ja kirurgiaan. Uudistetuissa tiloissa Haartmaninkadulla koulutetaan myös tulevia hammaslääkäreitä.

Uudet tilat on suunniteltu ja peruskorjattu suun terveydenhuoltoa ja hammaslääketieteen koulutusta varten.

Suu- ja hammaskeskuksessa toimivat yhdessä Helsingin yliopisto, HUS ja Helsingin kaupunki.

Opetus käynnistyy toukokuussa

HUSin Suusairauksien opetus- ja hoitoyksikön potilastoiminta alkaa uusissa tiloissa 24. toukokuuta.

– Tilojen käyttö on suunniteltu opetustoimintaa varten yhdessä henkilökunnan ja hammaslääketieteen opiskelijoiden kanssa, kertoo Helsingin yliopiston hammaslääketieteen koulutusohjelman johtaja Jaana Rautava.

Uusista tiloista löytyy moderni kolmiosainen klinikkasali, jossa on 36 hoitopistettä, 5 vastaanottohuonetta ja yksi toimenpidehuone. Jokaisessa hoitopisteessä on röntgenlaite. Tarvikkeet on keskitetty yhteen paikkaan, mikä helpottaa merkittävästi 150 opiskelijan työtä.

Yliopiston tiloihin on tulossa myös uusia simulaatiolaitteita, joissa opiskelijat voivat opetella toimenpiteitä. Tämä parantaa potilasturvallisuutta.

– Muutto Meilahden kampukselle parantaa opiskelijoiden mahdollisuuksia tutustua suusairauksien erikoissairaanhoitoon. Lisäksi yhteistyö HUSin, Helsingin yliopiston ja Helsingin kaupungin suun perusterveydenhuollon välillä sujuvoituu. Perusterveydenhuollon potilaat ovat samassa rakennuksessa, jolloin kliinistä hoitoharjoittelua voidaan hajauttaa Suu- ja hammaskeskuksen sisällä, HUSin Suu- ja leukasairauksien linjan linjajohtaja, ylilääkäri Risto Kontio kertoo.

Suun erikoishoito aloittaa kesäkuussa

Pääkaupunkiseudun suun erikoishoidon yksikkö aloittaa Suu- ja hammaskeskuksessa 9.6. Erikoishoidon yksikön palveluihin kuuluu esimerkiksi kirurgiaa, iensairauksien hoitoa ja lasten hammashoitoa. Asiakkaaksi tullaan hammaslääkärin lähetteellä.

– Suun erikoishoidon palvelut saavat hienot puitteet toimia. Suu- ja hammaskeskus sekä Meilahden sairaala-alue tarjoavat hyvät mahdollisuudet eri toimijoiden yhteistyöhön, kertoo suun erikoishoitoa johtava ylihammaslääkäri Marja Noponen

Suu- ja hammaskeskus on Suomessa ainutlaatuinen suun terveydenhuollon sekä hammaslääketieteen koulutuksen ja tutkimuksen kokonaisuus, Noponen tiivistää.

Lue lisää Suu- ja hammaskeskuksen palveluista Helsingin kaupungin tiedotteesta.