MRSA-bakteerin torjuntatoimet jatkuvat Yliopistollisessa hevossairaalassa – Hevossairaala ottaa potilaita vastaan normaalisti

Yliopistollisessa hevossairaalassa todettiin vuoden vaihteessa kolmella hevosella MRSA-bakteeritartunta ja tiloissa suoritettiin tammi-helmikuussa laajamittainen puhdistus- ja saneerausoperaatio. Tästä huolimatta on todettu uusia MRSA-löydöksiä, joten torjuntatoimet jatkuvat ja Hevossairaalaan tehdään lähiaikoina uudelleen ylimääräinen puhdistus- ja desinfektio.

Hevossairaalan poliklinikka ottaa potilaita vastaan normaalisti

Riski MRSA-tartunnalle koskee sairaalahoidossa olevia hevosia. Poliklinikka toimii tällä hetkellä normaalisti. Myös kiireettömiä leikkaustoimenpiteitä tehdään ja päivystyspotilaat hoidetaan normaalisti. Välitöntä sairaalahoitoa vaativia potilaita otetaan vastaan päivystysalueen ulkopuolelta vain eläinlääkärin lähetteellä. Lähettävän eläinlääkärin on otettava yhteyttä hevossairaalaan ennen potilaan lähettämistä, puh. 0600 97412. Päivystysaikana hevossairaalan eläinlääkärit tekevät päivystysalueen sisällä tarvittaessa myös kotikäyntejä.

Hevossairaalaan ylimääräinen puhdistus lähiaikoina

Päivystyspotilaita varten järjestetään tilojen desinfioinnin ajaksi väistötila Hevossairaalan läheltä.

­– Vastaavanlaisissa tilanteissa ei ole poikkeuksellista, että torjuntatoimet kestävät jopa useita kuukausia ja tehostettu seuranta MRSA-bakteerin varalta jatkuu vielä tilojen desinfektion jälkeen, toteaa Merja Rantala, tarttuvien eläintautien erikoiseläinlääkäri.

Seurannan aikana otetaan sairaalassa sisällä olevista potilaista näytteitä MRSA-bakteerin varalta. Mikäli uusia tartuntoja ei todeta, sairaala palaa tavanomaisiin varotoimiin.

MRSA-bakteerista ei haittaa tavallisessa talliympäristössä

MRSA-bakteeri eroaa tavallisista stafylokokkibakteereista vain antibioottiherkkyytensä kannalta. Se ei aiheuta infektioita tavallista stafylokokkia herkemmin, mutta sairaalapotilailla MRSA voi levitä herkästi ja aiheuttaa hankalia infektioita. Kotitallilla oireetonta kantajaa ei tarvitse eristää eikä seuloa. Suurin osa hevosista puhdistuu kantajuudesta muutamassa kuukaudessa. Huolellinen käsien pesu on ensisijaisen tärkeää tartunnan leviämisen ehkäisyssä ja suojautuessa niin MRSA-bakteeria kuin mitä tahansa muutakin bakteeritartuntaa vastaan.

Yliopistollisessa eläinsairaalassa torjutaan aktiivisesti infektioita

Hevossairaalassa on noudatettu tehostettuja varotoimia, kartoitettu MRSA-bakteerille mahdollisesti altistuneita potilaita ja otettu näistä useita kymmeniä seulontanäytteitä. Kaikki MRSA-positiiviseksi todetut hevoset ovat olleet tartunnan oireettomia kantajia eli yhtäkään infektiotapausta ei ole todettu.

Bakteerikanta on hevosilla ja tuotantoeläimillä Keski-Euroopassa hyvin yleisesti esiintyvä MRSA CC398. Kyseinen kanta ei ole aiheuttanut infektioita Hevossairaalassa, mutta koska se on vastustuskykyinen useille antibioottiryhmille, saneeraus- ja seulontatoimet ovat perusteltuja.

– Vastustuskykyisten bakteerien lisääntyminen myös eläimillä on väistämätön seuraus yhä pidemmälle viedyistä hoitomahdollisuuksista ja mikrobilääkkeiden käytöstä. Tarkalla sairaalahygieniatoiminnalla pyrimme reagoimaan tilanteisiin nopeasti, jotta vältyttäisiin infektioilta ja niiden ryvästymiseltä, toteaa Merja Rantala.

Lisätietoa:

Merja Rantala, Dosentti, tarttuvien eläintautien erikoiseläinlääkäri, merja.rantala@helsinki.fi  (yhteydenottopyynnöt sähköpostitse)

Katariina Thomson, ELT, infektioasioista vastaava eläinlääkäri, puh. 050 415 5457, katariina.thomson@helsinki.fi

Yliopistollisesta hevossairaalasta on löydetty MRSA-bakteeria (9.1.2019)

Kysymyksiä ja vastauksia MRSA:sta