Miksi kouluterveydenhuolto pitäisi panna uusiksi? Kuuntele utelias mieli -podcast

Nuorisolääketieteen dosentti Silja Kosola lakkauttaisi koulussa koko ikäluokalle tehtävät terveystarkastukset.

Laitetaanko nuoret päättämään omasta terveydestään liian varhain? Miten suomalainen terveydenhuolto vastaisi paremmin nuorten tarpeisiin?

80 prosentilla suomalaisista nuorista on asiat paremmin kuin koskaan aikaisemmin, mutta 20 prosenttia nuorista voi huonommin kuin parikymmentä vuotta sitten. Nuorten terveydenhuolto pitäisi uudistaa, ja yksi muutosta kaipaava palanen on kouluterveydenhuolto, sanoo nuorisolääketieteen dosentti Silja Kosola. Hän muun muassa lakkauttaisi koko ikäluokalle tehtävät kouluterveystarkastukset.

Utelias mieli on Helsingin yliopiston podcast, jossa tutkijat puhuvat siitä, mikä heistä on omalla tieteenalalla kiinnostavinta juuri nyt.

Kuuntele jakso alta. Voit kuunnella ja tilata Utelias mieli -podcastin myös Spotifyssä ja iTunesissa.