Medix-palkinto professori Willem M. de Vosin ja professori Sture Anderssonin tutkimusryhmille

Tutkimusryhmät osoittivat, että keisarileikkauksella syntyneen vauvan suolen mikrobisto voidaan normalisoida äidiltä kerätyn ulosteensiirron avulla.

Helsingin yliopiston professorien Willem M. de Vosin ja Sture Anderssonin johtamat tutkimusryhmät ovat saaneet tämän vuoden Minervasäätiön 20 000 euron Medix-palkinnon.

Ryhmät osoittivat, että keisarileikkauksella syntyneen vauvan suolen mikrobisto voidaan normalisoida äidiltä kerätyn ulosteensiirron avulla. Ensimmäisen ruokinnan yhteydessä rintamaitoon sekoitettu pieni määrä ulostetta voi edesauttaa lapsen immuunijärjestelmän normaalia kehitystä.

Tutkimus on julkaistu arvovaltaisessa Cell-tiedelehdessä.

– Keisarileikkaus altistaa monille immuniteettisairauksille. Jos lapsi ei saa äidin mikrobeja syntymässään, sillä voi olla pitkäaikaisia seurauksia lapsen terveyteen. Tutkimuksemme osoittaa, että suoliston mikrobistoa voidaan hoitaa keisarileikkauksen jälkeen äidin ulosteensiirron avulla. Suun kautta toteutettava siirto tukee ulostebakteerien siirtymistä äidiltä lapselle, mikä tapahtuisi tavallisesti alatiesynnytyksessä, kertoi mikrobiomiikan professori Willem M. de Vos tutkimuksesta viime vuonna Helsingin yliopiston tutkimustiedotteessa.

Tutkimukseen osallistuneiden vauvojen suoliston mikrobistoa seurattiin kolmen kuukauden ajan. Mikrobistoa verrattiin keisarileikkauksella syntyneisiin vauvoihin, joille ei tehty ulosteensiirtoa sekä tavallisen alatiesynnytyksen kautta syntyneisiin lapsiin. Ulosteensiirron avulla vauvojen suoliston mikrobisto palautui hyvin nopeasti samanlaiseksi kuin lapsilla normaalin synnytyksen jälkeen.

Ryhmät jatkavat menetelmän kehitystyötä eteenpäin

Professori Sture Andersson arvioi, että FMT-menetelmä (Maternal Fecal Microbiota Transplantation) voi tulla jossakin vaiheessa normaaliin kliiniseen käyttöön, mutta vasta useamman vuoden kuluttua. Vielä tarvitaan lisää tutkimusta ja menetelmän kehitystyötä.

– Ulosteensiirto kuulostaa yksinkertaiselta, mutta sitä se ei ole. Kyse on muutamien milligrammojen määrästä äidin ulostetta, eikä sen laskeminen ole helppoa. Lisäksi pitää valikoida erittäin huolellisesti ne tapaukset, joissa menetelmää on turvallista käyttää, siis terveet äidit. Vaarana nimittäin on, että vauvaan siirrettäisiin äidiltä jokin vakava sairaus. Seulonnan pitää olla huolellinen. Menetelmän tukena pitää olla laboratorio, Andersson kuvailee Minervasäätiön tiedotteessa.

Ryhmät jatkavat FMT-tutkimustaan. Nyt mukana olleiden seitsemän lapsen seurantaa jatketaan. Lisäksi on käynnissä uusi, laajempi sokkoutettu tutkimus, johon pyritään saamaan mukaan 60 osallistujaa. Tässä tutkimuksessa annetaan keisarileikkauksella syntyneille joko äidin ulostesiirre tai lume. Vastasyntyneen mikrobistoa ja immuunijärjestelmän kehitystä seurataan kahteen ikävuoteen saakka.

Minervasäätiön Medix-palkinto on merkittävä vuosittainen tunnustus kansainvälisesti korkeatasoiselle suomalaiselle lääketieteelliselle tutkimukselle. Palkinto jaettiin tänä vuonna 34. kerran. Palkinnon saajan valitsee Helsingin, Turun, Tampereen, Itä-Suomen ja Oulun yliopistojen edustajista koostuva paneeli, joka nimetään kolmeksi vuodeksi kerrallaan. Medix-palkinnon jakaa Helsingin yliopisto. Palkintosumman yliopistolle lahjoittaa Minervasäätiö. Säätiö pitää yllä lääketieteellistä tutkimuslaitosta Helsingin Biomedicumissa.

Lue lisää suolistoflooran tutkimuksesta keisarileikkauksella syntyneille.