Lääkäriopiskelijat palkitsivat vuoden opettajat

Joka vuosi Helsingin yliopiston lääketieteen opiskelijat palkitsevat kliinisiä opettajia muun muassa opiskelijoiden eteen tehdystä hyvästä työstä sekä ruotsinkielisen opetuksen edistämisestä.

Lääketieteenkandidaattiseura on jakanut opetuksen palkinnot viidessä eri kategoriassa.

Vuoden luennoitsijaksi valittiin kansanterveystieteiden yliopisto-opettaja Aleksi Pajunen, vuoden ryhmäopettajaksi urologian kliininen opettaja Tuomas Kilpeläinen, vuoden syväriohjaajiksi neurokirurgiaan erikoistuva lääkäri Rahul Raj ja neurokirurgian erikoislääkäri Kimmo Lönnrot sekä vuoden opetushenkilöksi gastrokirurgian kliininen opettaja Johanna Louhimo.

Vuoden opetusjaksona palkittiin Ihotaudit ja allergologia sekä sukupuolitaudit.

Ruotsinkielinen ainejärjestö Medicinarklubben Thorax palkitsi yliopistonlehtori Nina Peitsaron biokemian ja kehitysbiologian osastolta ruotsinkielisen opetuksen edistämisestä.

Lääketieteenkandidaattiseura on jakanut palkintojaan vuodesta 1979. Medicinarklubben Thorax jakoi palkinnon nyt kolmatta kertaa. Opiskelijat haluavat osoittaa palkinnoilla arvostuksensa hyvää työtä tehneille opettajille.

– Kliinisen opettajan työ ei ole kaikista houkuttelevin, palkitsevin tai helpoin, mutta kaikki kliiniset opettajat lääketieteen peruskoulutuksessa ovat kultaakin arvokkaampia, mikä näkyy myös meidän palkitsemisessa. Koulutusohjelmalle, tiedekunnalle ja myös HUSille kliinisten opettajien arvo on merkittävä, minkä takia yliopistolehtorien ja kliinisten opettajien urapolun kehittäminen on arvokasta laadukkaan koulutuksen takaamiseksi, Lääketieteenkandidaattiseuran opintovastaava Lauri Salaja sanoo.