Kolumni luonnosta ja nuorten onnellisuudesta

Tutkimukseen etsitään 9-luokkia Lahden seudulta

Etelä-Suomen Sanomissa julkaistiin 24.11.2019 Riikka Puhakan, Eemeli Hakokönkään (Helsingin yliopisto) ja Outi Rantalan (Lapin yliopisto) kolumni siitä, tekeekö luonto nuoret onnelliseksi. Osana LUODE-hanketta lahtelaisilta 9-luokkalaisilta kerätyn kirjoitusaineiston perusteella valtaosa nuorista jakaa ajatuksen luonnon ja onnellisuuden välisestä yhteydestä. Tukea lasten ja nuorten luontoyhteyden vahvistamiseksi kuitenkin tarvitaan. Uudessa NATUREWELL-tutkimuksessa vertaillaan erilaisten luonnon virkistyskäytön muotojen vaikutusta nuorten hyvinvointiin ja terveyteen – erityisesti elimistön mikrobiston koostumukseen. Tutkimukseen mahtuu vielä mukaan 9-luokkia Lahden seudulta.

Etelä-Suomen Sanomat: Tutkijat selvittävät tekeekö luonto nuoret onnelliseksi – lahtelaisluokkia toivotaan mukaan tutkimukseen