HUS ja Helsingin yliopisto saivat merkittävän apurahan rintasyöpään kehitetyn uuden hoitomuodon testaamiseen

1,5 miljoonan euron apurahan avulla aloitetaan uuden Suomessa kehitetyn hoitomuodon testaaminen levinneeseen rintasyöpään sairastuneilla potilailla.

Jane ja Aatos Erkon säätiö on myöntänyt 1,5 miljoonan euron apurahan HUSin Syöpäkeskukselle ja Helsingin yliopiston lääketieteelliselle tiedekunnalle. Apurahan avulla voidaan aloittaa uuden Suomessa kehitetyn rintasyövän hoitomuodon testaaminen levinneeseen rintasyöpään sairastuneilla potilailla.

Tutkijalähtöisessä varhaisen vaiheen VeMA-tutkimuksessa potilaat valitaan tutkimukseen MYC-syöpägeenin korkean ilmentymisen perusteella. Tutkimuksessa testataan kahden täsmälääkkeen ja immuuniterapian yhdistelmähoitoa, jossa on tarkoituksena löytää aluksi sopiva annostus ja täsmällisesti hoidon tehoa ennustavia biomerkkiaineita.

VeMa-tutkimuksen taustalla oleva biologinen idea ja testattava hoitoprotokolla ovat syntyneet Meilahden kampuksella pitkän yhteistyön tuloksena. Tutkimuksen kliinisestä toteutuksesta vastaa Syöpäkeskuksen johtava ylilääkäri, dosentti Johanna Mattson.

– Tämä on loistava esimerkki kotimaisesta translationaalisesta tutkimuksesta, mikä tarkoittaa soluilla ja koe-eläimillä tehtävän tutkimuksen tulosten jalostamista uusiksi hoitomuodoiksi ja lopulta hoitomuodon testaamista syöpäpotilailla. Tässä vaiheessa emme tietenkään vielä tiedä kuinka hyvin hoito toimii, mutta odotukset ovat toki korkealla, kertoo Mattson.

VeMA-tutkimuksessa testattavan hoitomuodon taustalla oleva biologinen idea syntyi dosentti Juha Klefströmin tutkimusryhmän tuloksista. Klefström toimii Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan tutkimusjohtajana.

– VeMA-tutkimus on laadukasta suomalaista käsityötä, joka perustuu vahvaan prekliiniseen näyttöön ja huolelliseen hoitokonseptin suunnitteluun yhdessä Syöpäkeskuksen kanssa. Noin puolessa rintasyöpätapauksista MYC-syöpägeeni on ottanut syöpäsolujen jakaantumiskoneiston hallintaansa, mikä myöskin altistaa syöpäsolut apoptoottiselle solukuolemalle eli solujen itsemurhalle. Tietyt lääkkeet näyttävät moninkertaistavan MYC-geenin kautta välittyvää syöpäsolujen tuhoutumista. Nyt testaamme ensimmäistä kertaa tätä hoitoideaa syöpäpotilaiden hoidossa, sanoo Klefström.

Tavallisesti lääketeollisuus suunnittelee ja rahoittaa lääketutkimukset. Tutkijalähtöisissä tutkimuksissa tutkimusryhmä pääsee itse suunnittelemaan tutkimuksen, ja suurin haaste on löytää rahoitus.

Jane ja Aatos Erkon säätiön tuen ansiosta VeMA-hoitotutkimus pystytään nyt käynnistämään suunnitellusti. Lääkeyritykset lahjoittavat tutkimuksen tarvitsemat kolme lääkeainetta VeMA-tutkimuspotilaiden hoitoon.

Lisätietoja:

Juha Klefström, tutkimusjohtaja, lääketieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Puh.+358 44 377 3876
Sähköposti: juha.klefstrom@helsinki.fi