Hengityssuojaimia HUSille koronaviruksen torjuntaan

Helsingin yliopistomuseo luovuttaa HUSin logistiikkakeskukselle 1300 kirurgista suu-nenäsuojusta ja pienemmän määrän kertakäyttöisiä suodattavia hengityssuojaimia.

Helsingin yliopistomuseo luovuttaa tänään HUSin logistiikkakeskukselle 1300 kirurgista suu-nenäsuojusta ja pienemmän määrän kertakäyttöisiä suodattavia hengityssuojaimia (FFP3) sekä vinyylihansikkaita terveydenhuollon työntekijöille välitettäväksi.

New Yorkissa, Chicagossa, Amsterdamissa ja monissa muissa kaupungeissa eri puolilla maailmaa museot ovat viime viikolla liittyneet koronaviruksen vastaiseen taisteluun lahjoittamalla terveydenhuollon työntekijöille henkilönsuojaimia. Yliopistomuseolla ajatus suojainten lahjoittamisesta syntyi kokoelmamuuttoa tekevien työntekijöiden keskuudessa.

Koska vanhoissa museoesineissä on usein erilaisia terveydelle haitallisia aineita, kuten raskasmetalleja, asbestia ja hometta, on henkilönsuojainten käyttö Helsingin yliopistomuseolla arkipäivää. Muuttoprojektin aikana suojautumiselle on ollut runsaasti tarvetta, sillä museoesineitä pelastetaan tilasta, jossa on runsaasti mikrobikasvustoa ja muita haitta-aineita. Museon käyttöön vuosia sitten hankitut kirurgiset suu-nenäsuojukset eivät ole riittävän turvallisia kokoelmatyöhön, joten ne ovat jääneet käyttämättä. Vaikka päivämäärä on mennyt umpeen jo jokin aika sitten, ottaa HUS ne kuitenkin mielellään vastaan.

Muuttoprojekti jatkuu koronaepidemiasta huolimatta ainakin toistaiseksi, joten kaikkia museon henkilönsuojaimia ei valitettavasti voida luovuttaa terveydenhuollon käyttöön.