Farmasian tiedekunta mukana henkilökohtaisesti räätälöidyn lääkehoidon yhteishankkeessa

Noin 4,7 miljoonan euron pohjoismaisessa Nordic POP -hankkeessa kehitetään personoituja lääkehoitotuotteita.

Lääkkeitä on viime aikoihin saakka kehitetty yksi sopii kaikille -menetelmällä, eli oletuksella, että tiettyyn sairauteen vaikuttavaa lääkettä voidaan annostella samalla tavalla kaikille potilaille. Geenien ja niiden toiminnan tuntemus ja diagnostiikan viimeaikainen kehitys ovat kuitenkin mahdollistaneet uusien lääkehoitotuotteiden tulon markkinoille. Uudet tuotteet perustuvat sairauden havaitsemiskeinojen kehittymiseen ja kullekin yksilölle sopivaan annosteluun.

Farmasian tiedekunta on mukana kymmenen pohjoismaisen yliopiston henkilökohtaisesti räätälöidyn lääkehoidon mittavassa yhteishankkeessa. Nordic POP -hanke on saanut kuudeksi vuodeksi 35 miljoonan Tanskan kruunun eli noin 4,7 miljoonan euron suuruisen rahoituksen pohjoismaiden ministerineuvostolta.

Kööpenhaminan yliopiston johtaman hankkeen Suomen osuutta koordinoi yliopistonlehtori Leena Peltonen. Aloituskokous pidetään Tanskassa 28. tammikuuta.