EU rahoittaa kuudella miljoonalla eurolla munasarjasyövän tutkimusta

Helsingin yliopisto koordinoi viisivuotista EU-hanketta, jossa tutkitaan munasarjasyövän yleisintä ja vaikeahoitoisinta alatyyppiä. Hanke on saanut kuuden miljoonan euron rahoituksen Horisontti 2020 -ohjelmasta.

HERCULES-hankkeessa tutkitaan munasarjasyövän yleisintä ja vaikeahoitoisinta alatyyppiä, huonosti erilaistunutta seroosia syöpää. Tämän syöpäkasvaimen ominaispiirteisiin kuuluu valtava perimän muutosten monimuotoisuus; tämän vuoksi on vaikea löytää lääkkeitä, jotka tehoaisivat kaikkiin kasvaimen soluihin ja joille solut eivät kehittäisi hoidon aikana vastustuskykyä.

– Nykyhoidoilla yli puolella tätä syöpää sairastavista potilaista sairaus uusiutuu, vaikka ensivaste hoidoille olisikin hyvä. Pelkästään Euroopassa yli 40 000 naista menehtyy vuosittain tähän tautiin, kertoo projektin koordinaattori, professori Sampsa Hautaniemi.

HERCULES-hankkeessa selvitetään ennen näkemättömällä tarkkuudella, minkälaisista soluista syöpäkasvaimet koostuvat, miten ne vastaavat hoitoon ja mitkä ominaisuudet tekevät syövästä hoidolle vastustuskykyisen. Tutkimuksessa käytetään potilasnäytteitä.

Näytteistä tutkitaan yksittäisten solujen geenien ja proteiinien toimintaa muun muassa käyttämällä uusimpia massasytometri-, sekvensointi- ja laskennallisia menetelmiä. Tutkijat pyrkivät löytämään optimaaliset biologiset merkkiaineet, joilla eri solupopulaatiot voidaan tunnistaa myös kudosnäytteistä.  Tuorekudosnäytteiden ja niistä tehtyjen solulinjojen avulla tutkitaan syöpäsolujen vaste useille eri lääkeaineyhdistelmille.

Koetuloksia käytetään laskennalliseen mallinnukseen ja laskennallisten työkalujen kehittämiseen, jotta voidaan ennustaa mitkä lääkeaineyhdistelmät tehoavat parhaiten tiettyihin solupopulaatioihin.

– Tämän tiedon perusteella on tarkoitus kehittää testi, jonka avulla voidaan ennustaa mitkä lääkeaineyhdistelmät tehoavat parhaiten yksittäisen potilaan syöpään, Hautaniemi sanoo.

Lopputuloksena on tutkimuksen kautta saatu tieto, jota soveltamalla lääkärit pystyvät paremmin löytämään kullekin munasarjasyöpäpotilaalle tehokkaat hoitomuodot.

Hercules-hankkeen muodostaa kahdeksan partneria ja se on saanut EU:n tutkimuksen ja innovoinnin ohjelmasta (Horizon 2020) noin kuuden miljoonan euron rahoituksen 1.1.2016 alkaen viideksi vuodeksi. Hanketta koordinoivalle Helsingin yliopistolle rahoituksesta tulee 2,4 miljoonaa euroa. Koordinoinnin lisäksi Helsingin yliopistosta hankkeessa toimii johtavina tutkijoina Anna Vähärautio (Lääketieteellinen tiedekunta), Tero Aittokallio ja Krister Wennerberg (Suomen molekyylilääketieteen instituutti, FIMM).

Suomesta hankkeeseen osallistuu myös Turun yliopisto ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri, jotka huolehtivat potilaiden rekrytoinnista, näytteiden käsittelystä ja solulinjojen luomisesta.

Näytteiden sekvensoinnista, data-analyysista, laskennallisten työkalujen kehittämisestä ja yksittäisten solujen sekvensoinnista sekä solujen lääkevasteen testaamisesta vastaavat Helsingin yliopiston tutkijat.

Signaaliverkostotason mallinnus tehdään Pasteur-instituutissa Ranskassa ja solupopulaatioiden tunnistaminen ja erottelu Italiassa Istituto Superiore di Sanitàssa. Karoliinisessa instituutissa tutkitaan solujen geenisäätelyä ja geenien ilmentymistä. Tulosten ja ennusteiden validointia tehdään sekä biopankkinäytteiden ja solulinjojen että koemallien avulla Helsingin ja Turun yliopistoissa sekä Triesten yliopistossa Italiassa.  Biomarkkereihin perustuvan testin toteuttaa italialainen yritys AB Analitica.

Lisätietoja:

www.project-hercules.eu