Emotion Hack Day rakentaa iloisempaa Internetiä

Voisiko netissä olla enemmän iloa? Mikä on ilon anatomia? Miten iloa voi mitata, ja voisiko tietokoneetkin opettaa ymmärtämään sitä? Näitä kysymyksiä pohditaan Yleisradion sekä Helsingin yliopiston HUMEX-tutkimusryhmän Emotion Hack Day 2018: JOY! -tapahtumassa 17.–18.10.

Emotion Hack Day -tapahtuman on kehittänyt Helsingin yliopiston tutkijaryhmä, joka selvittää empatian aivomekanismeja ja kehittää tapoja parantaa tietokonevälitteistä vuorovaikutusta.

– Tutkimuksemme on lähtenyt liikkeelle siitä havainnosta, että koneet eivät ymmärrä ihmisten tunteita. Sujuva vuorovaikutus ja empatia kuitenkin edellyttävät sitä, että toisesta ihmisestä saa rikasta tietoa myös tietokonevälitteisessä vuorovaikutuksessa. Jos tunnetietoa on saatavilla niukasti, syntyy helposti väärinymmärryksiä ja yhteistyön tehottomuutta, sanoo HUMEX-tutkimusprojektin johtaja, aivotutkija Katri Saarikivi Helsingin yliopistosta.

– Emotion Hack Day kehitettiin vuonna 2014 kokoamaan yhteen ihmisiä, jotka haluavat ratkaista näitä ongelmia.

Aiemmissa tapahtumissa osallistujatiimit ovat rakentaneet esimerkiksi konenäkötekniikan avulla sovelluksen, joka lisäsi chat-viesteihin käyttäjän tunnetilan mukaisia emojeita, VR-elokuvan, jonka avulla katsoja pystyi kokemaan maailman masentuneen silmin, sekä version deittisovellus Tinderistä, jossa aivosähkökäyrää mittaava algoritmi oppi automaattisesti tunnistamaan käyttäjän mielipiteen potentiaalisesta treffikumppanista aivotoiminnan perusteella.

Tänä vuonna tapahtumassa keskitytään vain yhteen perustunteeseen – iloon.

Mukaan voi ilmoittautua 3.10. saakka

Emotion Hack Day -tapahtumaan on avoin haku, ja sinne tavoitellaan monitaustaista osallistujajoukkoa. Mukaan voivat hakea tutkijat, koodarit, suunnittelijat ja muut aiheesta innostuneet.

Osallistujat muodostavat tiimejä, jotka tutkivat ilon eri puolia, kehittävät tapoja tuottaa sitä, ja miettivät keinoja ilon välitykseen digitaalisessa vuorovaikutuksessa. Tiimien tueksi on kutsuttu stand-up -koomikoita ja muita komedian ammattilaisia.

Kukin tiimi tekee projektinsa valmiiksi kahden päivän aikana, ja tulokset esitellään 18.10. Tiimien loppuesityksiä pääsee myös seuraamaan suoratoistona netistä.

Mukaan hackathoniin voi hakea Emotion Hack Dayn verkkosivujen kautta 3.10. mennessä. Hackathon järjestetään osana LIFT-tapahtumaa Kaapelitehtaalla 17.–18.10.

Lisätiedot:

Paula Ranta, paula@emotionhackday.com, puh. 040 7497641
Katri Saarikivi, katri.saarikivi@helsinki.fi

Verkossa: Emotion Hack Day, LIFT, HUMEX-tutkimusprojekti.

Tapahtuma järjestetään yhteistyössä tieteen popularisointiin keskittyvän Skope ry:n kanssa ja sille etsitään myös yrityssponsoreita.