C-vitamiini voi lyhentää tehohoidon kestoa

Juuri julkaistun meta-analyysin mukaan C-vitamiini voi lyhentää tehohoidon kestoa kahdeksan prosenttia.

Kontrolloiduissa tutkimuksissa C-vitamiini on laskenut verenpainetta sekä estänyt eteisvärinää ja kipuja, ja se on myös lyhentänyt flunssan kestoa.

Alhaiset C-vitamiinitasot eivät ole harvinaisia sairaalapotilailla. Lisäksi C-vitamiinin tasot laskevat esimerkiksi infektioiden, kirurgian, ja palovammojen johdosta.

Vaikka 0,1 grammaa päivässä ylläpitää normaalia C-vitamiinitasoa elimistössä terveillä ihmisillä, tarvitaan paljon suurempia annoksia, jopa neljä grammaa päivässä, jotta vakavasti sairaiden potilaiden veren C-vitamiinitaso saadaan kohotettua terveiden henkilöiden tasolle. Tämän johdosta C-vitamiinista saattaisi olla hyötyä tehohoitopotilaille.

Dosentti Harri Hemilä on laatinut yhteenvedon tutkimuksista, joissa on selvitetty C-vitamiinin vaikutusta tehohoitopotilaille. Kahdessatoista tutkimuksessa, joissa oli yhteensä 1 766 potilasta, C-vitamiini lyhensi tehohoidon kestoa keskimäärin 8 %.

– C-vitamiini on halpa ja turvallinen ravintoaine, joten sen merkitystä tehohoitopotilaille on aiheellista tutkia tarkemmin, Hemilä sanoo.

Tutkimus on julkaistu Nutrients-lehdessä.

Lisätietoja:

Harri Hemilä, LT, FT, dos., Helsingin yliopisto
Puh. +358 41 532 9987
Sähköposti: harri.hemila@helsinki.fi

Viite: Harri Hemilä and Elizabeth Chalker. Vitamin C can shorten the length of stay in the ICU:  a meta-analysis
Nutrients 2019; 11(4), 708 https://www.mdpi.com/2072-6643/11/4/708