Panaman papereiden pyörityksessä

Tuntematon lähde otti yhteyttä saksalaiseen tutkivaan journalistiin Bastian Obermayeriin noin vuosi sitten. Siitä alkoi historian tähän asti suurin tietovuoto, Panama-vuoto.

Yleensä Bastian Obermayer saa esittää kysymykset ja kirjoittaa artikkelit. Mutta Panaman paperit ovat tehneet hänestä supertähden, jota haastatellaan ja kuvataan.

– Suurin osa toimittajista kysyy minulta juuri samoja kysymyksiä, joita itse kysyisin heidän asemassaan. Huomio tuntuu hyvältä, mutta samalla hyvin kummalliselta. Lähes vuoden ajan olen työskennellyt eristyksissä kollegani Frederik Obermaierin kanssa, ja nyt yhtäkkiä valtava joukko ihmisiä haluaa puhua kanssani, Obermayer kertoo.

Datajournalistille töitä

Obermayerin työpaikalla saksalaisessa Süddeutsche Zeitung -sanomalehdessä ei tietovuodon tapahtuessa ollut ainuttakaan datajournalistia. Obermayer ja hänen kollegansa Frederik Obermaier ovat molemmat kokeneita toimittajia, jotka olivat työskennelleet vuodettujen tiedostojen parissa myös aiemmin. Mutta tämä vuoto oli jotain vallan muuta.

– Olimme aivan hukuksissa tietomäärän keskellä emmekä yksinkertaisesti tienneet, miten selviäisimme siitä. Ostimme 17 000 euroa maksaneen tietokoneen, mutta siitä ei ollut meille mitään hyötyä.

Kaksikko aloitti yhteistyön datajournalisti Vanessa Wormerin kanssa.

– Vanessa on loistava. Projekti alkoi edistyä hänen panoksensa ansiosta. Emme olisi saaneet työtä tehtyä ilman häntä.

Wormer jäsenteli dokumentit ja työsti niitä helpommin käsiteltäviksi. Hän osasi myös kertoa Obermayerille ja Obermaierille, kuinka he voisivat hyödyntää valtavaa tietovarantoa.

Materiaalista vain murto-osa oli saksalaiselle yleisölle kiinnostavaa, ja kolme toimittajaa päättivätkin jakaa vuodetut tiedot kansainväliselle tutkivien journalistien ryhmälle.

– Emme osanneet edes ajatella, että tästä tulisi kansainvälisen International Consortium of Investigative Journalists -toimittajaverkoston seuraava suurprojekti. Otimme yhteyttä verkostoon, jotta saimme jaettua eteenpäin ne tärkeät tiedot, jotka eivät koskeneet Saksaa, emmekä siksi, että olisimme halunneet rekrytoida mukaan 400 toimittajaa.

Tietokone hajalle

Projekti on ollut hetkittäin haastava ja pelottava.

– Välillä oli vaikeaa, etenkin kun piti ajatella omaa turvallisuuttani ja lähdesuojaa. Jokainen mukaan otettu henkilö oli riskitekijä, joka olisi saattanut vaarantaa koko projektin.

Kaikista koettelemuksista huolimatta Obermayer on tyytyväinen osallisuuteensa tietovuodossa.

– Olemme hyvin ylpeitä kaikista niistä artikkeleista, joita on kirjoitettu Panaman papereiden pohjalta, esimerkiksi Nordean tapauksesta.

Obermayer oppi projektin aikana valtavasti datan käsittelystä, tallentamisesta ja salaamisesta.

– Tiesimme entuudestaan, miten tietoja voidaan salata, mutta tämän projektin aikana opimme salaamaan kokonaisia kansioita, kovalevyjä ja tietokoneita. Aivan kaikki, mitä tietokoneellani on, on salattu – tai paremminkin oli salattu. Hajotin tietokoneeni tarkoituksella muutama viikko sitten.

Toimittaja Bastian Obermayer kertoi työstään Panaman papereiden parissa pohjoismaisen datajournalismin ja suomalaisen tutkivan journalismin NODA16 & Tutki! -yhteiskonferenssissa, joka järjestettiin Helsingin yliopistolla 22.−23.4.2016. #noda16 #tutki16