Slush 2015: huikeita tiedeinnovaatioita ja tiukkaa kisaamista

Tutkimuksesta kumpuavien innovaatioiden kaupallistaminen on vahvassa nosteessa Helsingin yliopistossa. Tänä vuonna yliopistossa on rekisteröity enemmän keksintöjä kuin koskaan aikaisemmin, ja tutkimukseen pohjautuvia spin out -yhtiöitä perustetaan kiihtyvällä vauhdilla.

Helsingin yliopiston panostus tutkimustulosten kaupallistamiseen tuottaa tulosta. Slush-tapahtumassa 11.-.12.11. yliopiston osasto esittelee 15 lupaavinta tutkimuspohjaista innovaatiotaan ja kaksi juuri perustettua spin out -yhtiötä. Samalla niille etsitään yrittäjiä ja sijoittajia, jotka voisivat luotsata keksintöjä eteenpäin.

Osastoa isännöi Helsinki Innovation Services (HIS), joka vastaa yliopiston tutkimustulosten kaupallistamisesta. Innovaatioita esittelevät HISn kaupallistamisen asiantuntijat ja keksintöjen takana olevat tutkijat.

– Luomme Suomeen kansainvälisiä kasvutarinoita. Autamme spin out -yhtiöitä löytämään oikeita kumppaneita ja sijoittajia. Tavoitteemme on, että tulevaisuudessa tutkimusta rahoitetaan osaksi myös oman talon innovaatioilla, HISn toimitusjohtaja Jari Strandman sanoo.

PeptiCRAd mullistaa syöpien hoidon

Yksi esiteltävistä innovaatioista – Helsingin yliopiston farmasian tiedekunnassa työskentelevän apulaisprofessori Vincenzo Cerullon keksimä PeptiCRAd – valjastaa kehon oman immuunipuolustuksen taisteluun syöpää vastaan. Uudella teknologialla on eläinkokeissa onnistuttu tuhoamaan ihmisille ominaisia syöpäkasvaimia, ja nyt HIS etsii Cerullon rinnalle yrittäjää ja sijoittajia vauhdittamaan keksinnön maailmanvalloitusta. Mielenkiintoa PeptiCRAdia kohtaan on riittänyt, ja tällä hetkellä innovaatiopalveluiden haastateltavina on joukko maailman parhaita asiantuntijoita, joiden avulla PeptiCradin kehityksessä päästäisiin laboratoriosta kliiniseen vaiheeseen.

– Me ajattelemme nyt viruksia kokonaan uudella tavalla. Niiden tähänastista hyödyntämistä voisi verrata vaikkapa Ferrariin, jota yritetään käyttää veneenä. On selvää, ettei se oikein toimi. Mutta sen sijaan autona... naurahtaa italialaissyntyinen Cerullo.

Innovaatiot rahoittamaan tutkimusta

15 innovaation lisäksi Slush-osastolla esitellään myös kaksi yliopistolta ponnistanutta yhtiötä, Etsimo ja Disel21.

Etsimo on kehittänyt ihmisen ja tietokoneen älyn yhdistävän hakukoneen, joka sopii erityisesti selaileviin ja tutkiviin hakuihin sekä big datan eli jatkuvasti lisääntyvien, laajojen tietomassojen käsittelyyn.

– Etsimo on loistava esimerkki siitä, millaisia kaupallisia mahdollisuuksia huippututkimus tuo tullessaan. Yhtiö saavutti heti perustamisensa jälkeen laajaa maailmanlaajuista innostusta käänteentekevällä hakuteknologiallaan, Strandman kertoo.

Kahdeksan finalistin juuret Helsingin yliopistossa

Helsingin yliopisto on näkyvästi mukana myös Sluhsissa ensimmäistä kertaa järjestettävässä Science Pitching -kilpailussa, joka esittelee tämän hetken kiinnostavimpia tutkimuksesta kumpuavia avauksia. Kilpailun kymmenestä finalistista kahdeksalla on juuret Helsingin yliopistossa.

Kolme finalisteista on jo mukana HISn kaupallistamisprosessissa: PeptiCRAd, CoPassion ja Copla. Joukkueista kaksi on mukana myös Helsinki Challenge -kilpailun finaalissa: Moralities of Intelligent Machines ja NEMO – Natural Emotionality in digital interaction. Lab Impact Africa selvisi Helsinki Challenge -kilpailussa semifinaalivaiheeseen.

Science Pitching -kilpailu järjestetään Slushin päälavalla torstaina 12. marraskuuta klo 14.30-15.30.

Yliopistojen innovaatiot palvelemaan myös perheyrityksiä

Keskiviikkona 11.11. klo 14.30-15.00 Helsingin yliopiston osastolla keskustellaan siitä, miten yliopistoissa syntyneitä innovaatioita voitaisiin hyödyntää suomalaisissa perheyrityksissä. Keskustelemassa ovat Helsingin yliopiston rehtori Jukka Kola ja Perheyritysten liiton toimitusjohtaja Leena Mörttinen. Toinen keskustelu käydään HISin toimitusjohtaja Jari Strandmanin ja MOPRIM-yrityksen toimitusjohtaja Petri Martikaisen välillä aiheesta "Miten tutkimuspaperilta päädyttiin asioiden internetin etulinjaan"?

Myös Helsingin yliopiston Think Companyn edustajat ovat paikalla kertomassa omasta toiminnastaan ja 4Uni-kisastaan

Tervetuloa Slushiin 11.-12.11. Helsingin yliopiston osastolle (2b) kuulemaan keksinnöistämme, kuuntelemaan mielenkiintoista keskustelua sekä Slushin päälavalle kannustamaan Science Pitching -kilpailun osallistujia!

Slush 11.-12.11.2015

Helsinki Innovation Services (HIS)

Slush Science Pitching Competition