Professori Helena Rannalle kansainvälinen rauhanvälityspalkinto

Helsingin yliopiston oikeushammaslääketieteen emeritaprofessori Helena Rannalle on myönnetty kansainvälinen rauhanvälityksen Lysistrata-palkinto.

Tänä vuonna ensimmäisen kerran jaettava Lysistrata-palkinto myönnetään arvokkaasta työstä kansainvälisen rauhavälityksen hyväksi; painotus on erityisesti Välimeren alueella. Palkinto jaetaan vuosittain kolmelle saajalle, joista yksi edustaa Välimeren etelärantaa, yksi Välimeren pohjoisrantaa ja yksi muuta maailmaa.

Professori Helena Ranta on yksi kolmesta ensimmäisestä Lysistrata-palkinnon saajasta. Palkinnot jaettiin12.12.2017 Tunisian tiedeakatemian Beit al-Hikma -palatsissa Karthagossa.

Palkinnonsaajana Helena Ranta edusti ’muuta maailmaa’: hänet tunnetaan erityisesti ansioistaan Balkanin sotarikosten selvittämisessä, mutta hänen asiantuntemustaan on käytetty menestyksekkäästi hyväksi myös niin Aasian kuin Afrikan kansanmurhien selvittämisessä.

Muut tämän vuoden palkinnon saajat ovat AISA Internationale Alawiya -järjestön puheenjohtaja, algerialainen sheikki Khaled Bentounes sekä entinen ministeri ja Comunità di Sant’Egidio’n perustaja Andrea Riccard Italiasta.

Lysistrata-palkinto on perustettu konfliktien rauhanomaiseksi ratkaisemiseksi toimivien laitosten aloitteesta. Aloitteen palkinnon perustamisesta tekivät Pariisin eteläisen yliopiston Institut de Médiation Guillaume-Hofnung -laitos ja MED21-verkosto, ja perustajajäseniksi kutsuttiin edustajia kolmesta Välimeren pohjoisrannan ja kolmesta etelärannan instituutiosta. Mukana ovat muun muassa CAWTAR, the Center of Arab Woman for Training and Research, Tunisiasta sekä TAPRI, Rauhan- ja konfliktintutkimuskeskus Tampereen yliopistosta.

Lysistrata-nimi juontuu antiikin Kreikan näytelmästä, jossa sankaritar johdattaa maan naiset lemmenlakkoon, kunnes miehet lopettaisivat sotimisen neuvottelemalla, kertoo professori emeritus Tuomo Melasuo, yksi palkinnon perustajajäsenistä.

7.2.2023 Poistettu toimimattomia linkkejä