Parental Box pelastaa perheet

Helsinki Challenge -tiedekilpailun semifinalisti Team Parental Box haluaa pelastaa jokaisen lapsiperheen uupumukselta ja parisuhteen nuukahtamiselta.

Helsinki Challenge -tiedekilpailussa Team Parental Box kehittää pakkauksen, joka tarjoaa lapsiperheille apua mielenterveyden tai mielenterveystaitojen vahvistamiseksi yksinkertaisin neuvoin. Kyse ei ole vain papereista, vaan Parental Boxin sisältämä tietopaketti menee vanhemmuuden ihon alle ja äidin tai isän tuntemusten sisään.

– Parental Box poikkeaa monista vauvaperheille tarkoitetuista nettifoorumeista, joiden sisällöt ovat joskus keskenään ristiriitaisa ja vanhempia monella tavalla kuormittavia, toteavat tiimin vetäjä dosentti Lotta Uusitalo-Malmivaara ja dosentti Nina Sajaniemi.

– Hyvää tarkoittavat ohjeet kertovat vain, millainen on superäiti ja miten muut tekevät väärin, kun eivät tee miten minä teen.

supervanhemmuudesta kohti normaalia

Parental Boxin viesti on, että riittävän hyvä äiti ja riittävän hyvä isä voi olla monin eri tavoin. Paketin tavoitteena on normalisoida vanhemmuus, tuoda esille sen hyvät ja huonot puolet ja kuvata vanhemmuuden kaikkia puolia elämään kuuluvina ilmiöinä.

Parental Box opastaa vanhempia hahmottamaan oman jälkikasvunsa yksilöinä, jotka voivat hyvin tullessaan nähdyiksi ja kuulluiksi omana ainutlaatuisena itsenään. Henkinen äitiyspakkaus on juuri nyt tärkeä, sillä ihmiset voivat taloudellisesta hyvinvoinnista huolimatta henkisesti yhä huonommin.

Parental Boxista saa helppoja käytännön vinkkejä

Vanhemmat saavat Parental Boxista käytännön vinkkeja ja neuvoja. Esimerkiksi vauvaperheille paketti kertoo, ettei vauvan itku tarkoita sitä, että lapsi olisi epänormaali vaan että itkulla vauva harjoittelee itsensä säätelyä ja viestintää.

– Itku voi tuntua vanhemmasta uuvuttavalta ja ärsyttääkin, Sajaniemi kertoo.

Vauvan tarkoitus ei kuitenkaan ole ”kiusata”. Lapset ovat syntymästä asti erilaisia. Toiset tyyntyvät helpommin, toiset tarvitsevat enemmän aikaa.

– Omassa roolissaan vanhemmat joutuvat myös säätelemään itseään ja se kuluttaa joskus voimia. Parental Box auttaakin omien voimavarojen tunnistamisessa ja ohjaa hakemaan ”tankkausapua” tarvittaessa, Sajaniemi jatkaa.

Turvaverkko auttaa lapsia ja vanhempia

Mielenterveystaitojen oppiminen on yksi tärkeimmistä hyvän elämän kulmakivistä. Vanhemmuus voi yllättää ja olla joskus hyvinkin tuskaista. Hyvä turvaverkosto pelastaa niin lapset kuin vanhemmatkin.

– Tavoitteena on saada henkinen äitiyspakkaus maailman jokaiselle lapsiperheelle, Uusitalo-Malmivaara kertoo.

Pakkaus sopii erinomaisesti nykyisen äitiyspakkauksen yhteyteen lisäämään voimia tuoreelle perheelle. Parental Boxin taustalla on korkeaa tieteellistä asiantuntemusta ja alan toimijoita.

Helsingin, Jyväskylän, Uppsalan ja Warwickin yliopistojen tutkijoiden lisäksi Team Parental Boxissa on mukana myös Suomen mielenterveysseura, Ensi- ja turvakotien liitto ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

Parental Box on yksi seitsemästä tiimistä, joiden vetäjä tekee tutkimusta Helsingin yliopistossa. Kaikki kilpailun 20 semifinalistia testaavat ideoitaan yleisön edessä Helsinki Challenge Pitch Night –tapahtumissa 22. ja 23. helmikuuta.

Follow @ParentalBox