Liberalismin kriisiin paneudutaan yliopistolla 24.–25.10.

Konferenssi ”Liberalism - Historical and Contemporary Variations” pureutuu kahden päivän ajan liberalismin nykykriisiin ja sen taustalla vaikuttaviin kehityskulkuihin.

Liberalismin kriisi on ollut yksi viime vuosien polttavimpia puheenaiheita. Julkisessa keskustelussa sen merkkeinä on pidetty muun muassa oikeistopopulismin ja kansallismielisyyden nousua, maahanmuuttovastaisuutta ja kasvavaa kielteistä suhtautumista kansainväliseen, sääntöpohjaiseen järjestelmään.

Kriisiytymisen esimerkkejä ovat olleet 2008 käynnistynyt finanssikriisi, brexit, Donald Trumpin vaalivoitto sekä Puolan ja Unkarin oikeusvaltiokehitys. Unkarin pääministerin Viktor Orbanin mukaan olemmekin astumassa ”illiberaalin demokratian” aikakauteen, joka nostaa perheen ja kansallisen turvallisuuden yksilönvapauden edelle.

- Nämä ilmiöt sekä kysymys hankalasti määriteltävästä liberalismista ja ”uusliberalismista” ovat ”Liberalism - Historical and Contemporary Variations” -konferenssin keskiössä, kertoo yliopistotutkija Timo Miettinen Helsingin yliopistosta.

Konferenssi pidetään 24.–25. lokakuuta Helsingin yliopiston tiloissa, yliopistonkatu 3:ssa Porthania IV-salissa. Ensimmäisenä pääpuhujana kuullaan kanadalainen historioitsija Quinn Slobodian, joka aloittaa torstai-aamun (24.10. klo 9.30) aiheella “Distressed Neoliberalism: Two Ways of Looking at Politics since the Crisis.”

Slobodian ravistelee uutuuskirjassaan Globalists (Harvard University Press) totuttua kuvaa uusliberalismista aatteena, joka ajaa arvovapaata, valtion sääntelystä vapaata markkinafundamentalismia. Hänen mukaansa globaalin liberaalin talousjärjestelmän, ”uusliberalistisen projektin” jäljet johtavat sotien väliseen Eurooppaan, jossa kourallinen saksalaisia ja itävaltalaisia juristeja ja taloustieteilijöitä suunnitteli pohjapiirrokset kapitalismin suojelemiseksi: sekä arvaamattomalta demokratialta että markkinoiden rajoittamattomalta toiminnalta.

Slobodian (@zeithistoriker) on aktiivinen yhteiskunnallinen keskustelija, jonka kirjoituksia on julkaistu muun muassa The New York Timesissa, Foreign Policyssä ja viikkolehti New Statesmanissa.

Muut pääpuhujat kuullaan perjantaina: professori Werner Bonefeld pitää esityksensä ”Ordoliberalism and the Indispensability of the Political State”, ja Helsingin yliopiston yliopistonlehtori S. M. Amadae aiheesta ”Violence in the Neoliberal Social Contract: From the early modern Machiavelli and modern Bentham to the neoliberals Schelling and Nozick”.

Konferenssin järjestää EuroStorie – Eurooppalaisen oikeuden, identiteetin ja historian tutkimuksen huippuyksikkö (eurostorie.org, @eurostorie).

Lue konferenssin koko ohjelma ja abstraktit sen kotisivulta.

Lisätiedot:
Timo Miettinen (@TimoMiettinen)