Lahjoittajan pitkä ilo

Toni Malminen ohjasi väitösmuistamiset omaan nimikkorahastoonsa. Turhien lahjatavaroiden sijaan tuli hyvä mieli.

Asianajaja Toni Malminen hoitaa päätyökseen suuria yrityskauppoja Hannes Snellman Asianajotoimistossa. Tämän lisäksi hänellä riittää energiaa toimia akateemisessa maailmassa: Malminen opettaa Helsingin yliopistossa kansanvälisiä yritysjärjestelyitä. Tänä syksynä hän myös aloitti osa-aikaisena oikeustieteen työelämäprofessorina Itä-Suomen yliopistossa.

Akateemisiin töihin Malmista ajaa tutkijasielu.

— Alun perin tähtäsin akateemiselle uralle. Maisterista jatkoin heti lisensiaatintutkintoon. Vuoden 2007 vietin Yalessa Yhdysvaltojen oikeushistoriaan liittyvää väitöstäni valmistellessani ja suoritin samalla sikäläisen LL.M. -tutkinnon.

Oikeushistorian hyväksi

Yalesta Suomeen palattuaan Malminen sai kuitenkin havaita, ettei selkeää rahoituskuviota väitöksen valmiiksi saattamiselle löytynyt.

— Leikkaukset yliopistomaailmassa saivat tutkijanuran näyttämään niin epävarmalta, että päätin poiketa hakemaan työkokemusta yliopiston ulkopuolelta. Tulin Hannes Snellmanille ja siitä lähtien urani on ollut yhdistelmä asianajoa ja tutkimuksen tekoa.

Malmisen ala on vertaileva oikeushistoria. Mikä siinä kiehtoo?

— Tärkeä oikeushistoriaan minut tempaissut tekijä olivat ensinnäkin huikeat opettajani Jukka Kekkonen ja Heikki Pihlajamäki, Malminen kiittää.

— Oikeushistoriassa tutkitaan, miten politiikan, talouden ja kulttuurin muutokset heijastuvat oikeuteen. Toisin sanoen ala tarkastelee sitä, miten ja miksi oikeus on muotoutunut sellaiseksi kuin se nykypäivänä on. Tämä laajempi kulttuurinen konteksti oikeuteen kiehtoo minua suunnattomasti.

”Helppo suositella kaikille!”

Nimikkorahastonsa Malminen perusti vuonna 2016 väitösjuhliensa kynnyksellä.

— Mietin, miten estäisin turhia tavaralahjoja tulemasta. Tavaraa minulla on aivan tarpeeksi ja moni miettii, että tavaraa on maailmassa jo ylipäänsä aika lailla liikaa. Onneksi ajatus rahastosta pälkähti mieleeni.

— Ajattelin, että rahastolla saisin aikaiseksi jotain yleisempää hyötyä ja kenties pitempiaikaista iloakin sekä itselleni että lahjoittajille. En ollut väärässä: rahasto on tuonut pitkäaikaista tyytyväisyyden tunnetta, sellaista, mitä tavaralahjat eivät välttämättä olisi tuoneet.

Jatkossakin Malminen aikoo ohjata mahdolliset huomionosoitukset ja merkkipäivämuistamiset rahastoonsa.

— Tätä on helppo sydämellisesti suositella kaikille. Tuntuu todella hyvältä, kun voi pieneltä osaltaan vaikuttaa yhteiskunnalliseen hyvinvointiin tiedettä ja kulttuuria tukemalla.

Merk­ki­päi­vä­lah­joit­ta­mi­sel­la teet merk­ki­teon

Merkkipäiväkeräyksen perustaminen on helppoa ja vaivatonta. Autamme valitsemaan sopivan kohteen lahjoituksille, räätälöimme kanssasi sopivan viestin juhlakutsuun ja kerromme, miten pystyt seuraamaan merkkipäiväkeräyksesi etenemistä.

Toi­mi näin

Jos haluat perustaa merkkipäiväkeräyksen kanssamme, ota yhteyttä yhteyspäällikköihimme. Autamme sinua valitsemaan kohteen ja laatimaan viestin lahjoittajillesi sekä perustamme sinulle halutessasi oman merkkipäiväkeräyssivun. Raportoimme myös rahaston karttumisesta ja varojen käytöstä sekä autamme sinua kiittämään keräykseesi lahjoittaneita.

Merkkipäiväkeräyksen perustajana olet myös tervetullut lahjoittajayhteisöömme Kirahviklubiin.

Yhteyspäällikkömme tavoitat: lahjoittajasuhteet(at)helsinki.fi tai p. 029 41 21650. Voit lähestyä meitä myös postitse: Yhteiskuntasuhteet, PL 53 (Fabianinkatu 32), 00014 HELSINGIN YLIOPISTO.

Lue lisää merkkipäiväkeräyksen perustamisesta