Avaruusoikeudella kansainvälistä näkökulmaa ja juridista kokemusta

Oikeustapauskilpailu kehittää opiskelijan yhteistyö- ja organisointitaitoja asiaosaamisen ja opintopisteiden karttumisen lisäksi. Helsingin yliopiston oikeustieteellisen perustutkinto-opiskelija Laura Kuusela osallistuu joukkueensa kanssa Euroopan alueelliseen Manfred Lachs Space Law Moot Court –oikeustapauskilpailuun tähtäimenään voitto ja maailmanfinaali.

Opiskelijavaihto Ranskassa sai Lauran innostumaan kansainvälisestä oikeudesta. Avaruusoikeus kuuluu kansainväliseen oikeuteen, vaikkakin sillä on omat erikoisuutensa. Lauraa kiinnosti se, miten kansainvälinen oikeus toimii tällaisella verrattain uudella oikeudenalalla ja "perinteisestä" poikkeavassa ympäristössä. Ennen kilpailuun valmistautumista hän ei tuntenut avaruusoikeutta oikeastaan ollenkaan. – Vaihdossa tehdyt kansainvälisen oikeuden opinnot ovat olleet hyvä pohja kilpailuun valmistautuessa, hän toteaa.

– Lähdin kilpailuun myös siksi, että halusin opintoihini jotakin käytännönläheisempää sisältöä kuin pelkkää tenttikirjallisuuden tankkaamista yksin kirjastossa, Laura perustelee. Kilpailu on hänen mielestään hyvä mahdollisuus harjoitella sekä kirjallista että suullista juridista argumentointia.

Helsinki isäntänä

Helsingin yliopisto toimii tänä vuonna Manfred Lachs Space Law Moot Court -oikeustapauskilpailun alueellisen finaalin isäntänä. Euroopan avaruusoikeuden keskus (The European Centre for Space Law ECSL) järjestää kilpailukierrokset Helsingissä 10.–12.5.2017.

Helsingin yliopiston oikeustieteellisellä tiedekunnalla on jo pitkä historia MLMC-oikeustapauskilpailussa ja vuonna 1996 Helsingin tiimi voitti sekä Euroopan alueellisen finaalin että lopulta myös Pekingissä kisatun maailmanfinaalin. Tänä vuonna Helsinkiin on tulossa 15 joukkuetta kilpailemaan Euroopan alueellisen kilpailun voitosta. Helsingin joukkueessa kisaavat Lauran lisäksi kansainvälistä maisteriohjelmaa suorittava Pham Ngoc sekä vaihto-opiskelija Erika Grimshaw.

– Aloitimme valmistautumisen oikeastaan heti lukuvuoden alussa perehtymällä tapauksen "faktoihin", ja syyslukukausi kului tiedonhankinnan parissa, Laura kertoo. Joukkue tapasi syksyllä noin kerran viikossa ja kirjoitustyöt alkoivat joulun jälkeen.

Valmistautuminen intensiivistyy kilpailun lähetessä

Viimeiset viikot helmi-maaliskuun vaihteessa ennen kirjallisten töiden palautusta olivat Lauran mukaan aika intensiivisiä. Tällä hetkellä työn alla on valmistautuminen kilpailun suulliseen osuuteen, joka pidetään toukokuussa.

– Kuuntelemme ja kommentoimme toistemme suullisia esityksiä, yritämme löytää argumenttiemme heikot kohdat ja keksiä vasta-argumentteja, esittelee Laura valmistautumisen keinoja. Tiedonhankinta kehittää argumentointia. Kilpailutilanteessa tulee olla myös valmis vastaamaan tuomareiden esittämiin kysymyksiin.

Oikeustapauskilpailusta monta hyötyä opiskelijalle

Lauran mukaan kilpailuun valmistautuminen on teettänyt paljon töitä lukuvuoden mittaan, mutta toisaalta osallistumisesta saa myös runsaasti opintopisteitä. Hänelle kilpailu on arvokas kokemus, ei pelkästään opintopisteiden ja asiaosaamisen takia, vaan myös siksi, että projekti on kehittänyt yhteistyö- ja organisointitaitoja, tiedonhankinnan taitoja ja esiintymistaitoa.

– Tiimityöskentelymme on mielestäni toiminut hyvin, Laura kuvailee. – Kullakin on ollut omat vastuualueensa, mutta olemme tarvittaessa auttaneet toisiamme. Meillä on kaikilla taustalla eri kulttuuri ja oikeusjärjestys ja osittain erilaiset opinnotkin, mutta luulen, että erilaiset ajattelutavat ovat olleet vain vahvuus tiimillemme.

Itse kilpailuun osallistumisen ja koko vuoden työn tiivistämisen lyhyeen suulliseen esitykseen Laura kokee jännittävänä, mutta odottaa toisaalta sitä, että joukkue pääsee näyttämään, mitä ovat saaneet aikaan. – Tulee myös olemaan mielenkiintoista nähdä, millaisia näkökulmia muut joukkueet ovat löytäneet kilpailun fiktiiviseen oikeustapaukseen, hän toteaa ja jatkaa, – Odotan myös sitä, että pääsemme tapaamaan muiden eurooppalaisten yliopistojen oikisopiskelijoita ja vaihtamaan ajatuksia heidän kanssaan.