Tuhannen tutkinnon vuosi

Vuosi 2020 oli ennätyksellinen oikeustieteellisessä tiedekunnassa.

Vaikka viime vuosi oli poikkeuksellisen haastava yliopistoille, toi vuosi myös mukanaan hienoja saavutuksia ja hyviä uutisia. Oikeustieteellisessä tiedekunnassa siirryttiin aivan uudelle tasolle tutkintojen määrässä viime vuoden aikana. Kun kaikki tutkintotasot huomioidaan, valmistuneita oli yli tuhat.

– Se, että oikeustieteellisessä tiedekunnassa mennään yli 1 000 valmistuneen on aivan poikkeuksellista. Tyypillistä on ollut, että sekä alempia että ylempiä tutkintoja tulee vuosittain noin 260–280 tutkinnon haarukassa, sanoo opintoasiainpäällikkö Johanna Harju.

Valmistuneita vuoden aikana oli yhteensä 1 045, kun vastaava lukema edellisenä vuonna oli 675 valmistunutta. Kun vertailukohteeksi otetaan vuosi 2018, niin kasvu näyttäytyy vieläkin hurjempana – tutkintojen määrä on lähes kaksinkertaistunut kahden vuoden aikana.

Tässä tarkat luvut valmistuneista:

• oikeusnotaarit 549 (2019: 353, 2018: 260)
  • oikeustieteen maisterit (sekä OTM että IBL) 464 (2019: 303, 2018: 272)
  • oikeustieteen lisensiaatit (ml. ammatilliset lisensiaatin tutkinnot) 10 (2019: 4, 2018: 8)
  • oikeustieteen tohtorit 22 (2019: 15, 2018: 13)

Vaatinut venymistä

Suurin yksittäinen syy kasvulle lienee siirtymäajan päättyminen. Helsingin yliopistossa tehtiin iso koulutusuudistus vuosina 2015–2017 ja uudet koulutusohjelmat aloittivat 2017. Ennen 2017 aloittaneilla oli alun perin kolmen vuoden siirtymäaika 31.7.2020 saakka, mutta tätä jatkettiin 18.12.2020 saakka koronasta johtuen viime keväänä.

– Yleensä siirtymäajan päättyminen ja koulutuksen rakenteen uudistus saa aikaan valmistumissuman, näin nytkin, sanoo Harju.

Mutta yksistään siirtymäajan päättyminen ei riitä selittämään näin suurta kasvua, sanoo tiedekunnan dekaani Pia Letto-Vanamo.

– Vaikutusta on varmasti ollut myös sillä, että opiskelijat ovat koronarajoituksien johdosta keskittyneet aikaisempaa enemmän opiskelemiseen. Ehkä etäopiskelu on jossain tapauksissa jopa sujuvoittanut opiskelua. Tällä on kuitenkin ollut myös kääntöpuolensa. Pitkään jatkuneen poikkeustilanteen johdosta monet opiskelijat ovat nyt uupuneita ja rasittuneita. Myöskään henkilökunnan tilanne ei ole helppo, Letto-Vanamo sanoo.

– Joka tapauksessa haluan lämpimästi kiittää opiskelijoitamme ja onnitella valmistuneita. Iso kiitos kuuluu myös henkilökunnallemme, joka kaiken muun työn lisäksi juuri ennen joulua tarkasti valtavan määrän opiskelijoiden graduja.

Yksi henkilöstöryhmä, joka on myös saanut venyä ja tehdä pitkiä työpäiviä, on opetus- ja opiskelijapalveluiden tiimi.

– Haluamme erityisesti mainita pitkän linjan opintoneuvojan, Jukka Lahtisen, korvaamattoman panoksen valmistumisiin. Hän on huolehtinut tutkinnot rekisteriin ja todistukset opiskelijoille, Letto-Vanamo ja Harju kiittävät.